Is een computer of laptop gebonden aan een ip-adres ? Of de plaats daarvan en is dit te achterhalen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
IP-ban gekregen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is een computer of laptop gebonden aan een ip-adres?
Nee. Maar om deel uit te maken van een netwerk moet een computer een ip-adres hebben. En bijna iedereen heeft thuis een eigen netwerkje waarmee we op internet kunnen komen, dus bijna elke computer heeft wel een IP-adres. In de praktijk heeft dus bijna elke computer een ip-adres. Of de plaats daarvan en is dit te achterhalen?
Deze informatie is bij je ISP aanwezig. Dit is echter informatie die niet openbaar opvraagbaar is, alleen via justitieel dwangbevel.
Wel kun je via internet ongeveer bepalen waar een IP zich bevindt. Een ISP werkt namelijk met netwerkonderdelen die wél geografische informatie meeversturen om storingen in hun netwerk te kunnen traceren, tot op ong. wijk-/buurtniveau. Deze informatie is via internet wel vrij opvraagbaar.

Antwoorden (1)

Een IP-adres is eigenlijk niet meer of minder dan de (tijdelijke) naam van jouw eind van de verbinding met het (inter)netwerk.

Zo'n IP adres wordt in principe telkens opnieuw uitgedeeld wanneer de computer opnieuw verbinding maakt met het (inter)netwerk. Echter zijn er vaak wél systemen aanwezig waardoor telkens hetzelfde IP-adres aan dezelfde computer wordt uitgedeeld, Daardoor lijkt deze vast.

Ook kun je er voor kiezen een vast IP-adres in de computer aan te nemen. Zolang niemand anders dat IP-adres gebruikt werkt dat prima. Echter wanneer ook een andere computer hetzelfde adres gebruikt weet de data niet meer waar het thuis hoort en krijg je problemen.

Je internet-provider deelt de IP-adressen uit. Zij registreren wie wanneer welk adres krijgt. Via die registratie kan achterhaald worden bij welke klant, en dus ook op welk post-adres, het IP-adres op een bepaald moment hoort.

Thuis wordt vaak een router gebruikt. Die heeft een belangrijke eigenschap doordat deze het thuisnetwerk scheid van het internet.
Jouw router heeft daarom aan de ene kant verbinding met het internet en presenteert daar het IP-adres dat je van de provider hebt gekregen, en aan de andere kant neemt het deel aan het thuisnetwerk waar een hele andere reeks van IP-adressen bestaan.

Op die manier kunnen 2 PC, die in een ander (!) (thuis)netwerk zitten dus wél een zelfde IP-adres hebben en tóch goed functioneren.

Overigens is er nog wat:

Behalve je verbinding is er nog een onderdeel dat een eigen nummer heeft: je netwerk-kaart. Dat nummer is het MAC-adres (heeft niets met Apple te maken !)
Dat MAC-adres is in principe uniek op de wereld. Daarmee is een netwerkkaar (en dus ook de computer) uniek te identificeren.