Een sterk wachtwoord bestaat uit een reeks van zes tot acht willekeurige letters en cijfers, en wat leestekens. Hoe beter het wachtwoord, hoe lastiger het is om te onthouden. Er zijn wel trucjes om sterke wachtwoorden te maken die toch redelijk eenvoudig te onthouden zijn. U bedenkt dan voor uzelf een schema dat u altijd toepast. Bijvoorbeeld:

[Datum huwelijk][Naam website][Postcode ouderlijk huis][Leesteken]

Een wachtwoord voor een Google-account ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

21031953Gmail1314AA!
En voor de site van SeniorWeb wordt het dan:

21031953SeniorWeb1314AA!
Zo hebt u steeds wisselende sterke wachtwoorden en hoeft u alleen maar te onthouden welk schema u altijd toepast.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Een sterk wachtwoord bestaat uit een reeks van zes tot acht willekeurige letters en cijfers"
Echt niet! Een wachtwoord van 6 cijfers of letters raad ik binnen 5 minuten.
Bordensteker
6 jaar geleden
Ik doe een gok wat dan het wachtwoord voor de krant DeStandaard wordt:
21031953DeStandaard1314AA! En TouringWegenhulp:
21031953TouringWegenhulp1314AA! Dan kun je bijna net zo goed voor alles hetzelfde wachtwoord gebruiken. Het is juist belangrijk om overal _verschillende_ wachtwoorden voor te gebruiken, die op geen enkele manier uit elkaar afgeleid kunnen worden.
Door een datalek kan er namelijk best eens een wachtwoord van jou op één site openbaar worden, maar je moet voorkomen dat een hacker dan moeiteloos in al je beveiligde sites toegang heeft. Op de hier voorgestelde manier creëer je een sleutel die op alle kasten past. Als een indringer eenmaal binnen is, kan hij overal in gaan neuzen. Slecht idee van Seniorweb!
gvrox
6 jaar geleden
Waarom zeg je eerst dat een sterk wachtwoord uit willekeurige letters/cijfers/leestekens bestaat, en vervolgens geef je in het voorbeeld wachtwoorden die volstrekt niet willekeurig zijn ?
Een sterk wachtwoord heeft een lengte van minimaal 12 tekens.
Het omvat getallen, symbolen, hoofdletters en kleine letters.
Een sterk wachtwoord bevat geen te raden formule en wordt maar één keer gebruikt.
Als bij een hack bijvoorbeeld 21031953Gmail1314AA! ontdekt wordt, is het simpel te bedenken dat bij dit e-mailadres ook andere wachtwoorden als 21031953Wehkamp1314AA! kunnen horen.

Ikzelf gebruik een wachtwoordgenerator als:
https://passwordsgenerator.net/
en pas het wachtwoord vervolgens aan (vertrouw ook generators niet...).
wfxns$8Ue%f;7tBJ wordt dan bijvoorbeeld Glwfxns$8Ue%f;7tBJenzo
SimonV
6 jaar geleden
Een sterk wachtwoord is een wachtwoord wat door middel van 'brute force' haast niet binnen een fatsoenlijk tijdsbestek te raden is, en daardoor niet de moeite loont. Alles vanaf 16 karakters wordt gezien als sterk waarbij je ook leestekens kunt gebruiken(zie bron voor een sterk wachtwoord generator) Je hoeft geen truuks te leren om zulke wachtwoorden te onthouden, maar slechts ééntje, met diverse wachtwoord managers te downloaden op internet scherm je zo al je wachtwoorden af met één sterk wachtwoord. (Google Chrome doet eigenlijk al zoiets voor web formulieren die een login vereisen)