Is schijfopruiming op mijn pc echt nodig?

Ik heb hem nu een jaar of 6. Rond de 27% van de c schijf gebruikt.
Werkt hij sneller/beter hierna of stelt het niks voor.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Schijfopruiming heeft zin als je tegen de capaciteit van het opslagmedium zit, dat is bij jou nog lang niet het geval, het heeft daarom weinig zin vanuit het perspectief dat daarna je systeem sneller is of beter presteert. Bij conventionele HD's zou na 6 jaar van gebruik een defragmentatie iets beter gevoel geven, al is het maar dat de data op de sectoren een refresh cycle krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schijfopruiming kan twee dingen betekenen:
a) Het verwijderen van onnodige bestanden.
b) Het defragmenteren van de schijf.

a) spreekt voor zich. Met b) wordt bedoeld dat een groter bestand soms her en der over de schijf verspreid staat; defragmentatie houdt in dat het bestand op één aaneengesloten stuk van de schijf wordt opgeslagen.

a) heeft niet heel veel zin. Het kan natuurlijk nooit kwaad dingen te verwijderen waarvan je zeker weet dat ze niet nodig zijn, maar merkbare snelheidswinst zul je er niet door krijgen.

b) heeft enige zin. Maar ook hier geldt dat eigenlijk alleen speciale snelheidsmeetprogramma's ("benchmarks") een verschil kunnen meten, in de dagelijkse praktijk merk je er weinig tot niets van.

Op een SSD heeft b) überhaupt geen enkel effect, omdat daar geen bewegende delen in zitten.

Op een SSD heeft het uitvoeren van de TRIM-operatie dan wel weer effect - maar als je Windows 10 gebruikt, wordt dat automatisch al continu gedaan, dus daar heb je geen speciaal programmaatje meer voor nodig.

Conclusie: op de vraag of het echt nodig is, is het antwoord: nee.
Cryofiel