Ik heb 16GB Ram en er staat maar 8GB geïnstalleerd hoe kan ik dat veranderen?

Hoi,

Ik heb een vraag, ik heb zeg maar 2x4GB en dan nog een keer in de Ram slots dus intotaal 16GB Ram maar als ik bij Systeem kijkt staat er "Geïnstalleerd RAM geheugen 8,00GB" Maar hoe kan ik veranderen dat er staat "Geïnstalleerd RAM geheugen 16,00GB" anders kan ik de games niet spelen.

Bedankt voor het lezen en voor het meedenken

Mvg Zath Boodsma

Toegevoegd na 39 seconden:
Ik heb al geprobeerd de RAM dingen te verplaatsen naar andere slots maar dat werkte niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als jullie misschien specs erbij nodig hebben dit zijn de specs:
AMD Radeon HD 7700 HD Series
GA-Z77-D3H
Intel Core i5-3470 CPU @ 3.20GHz 3.60GHz

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het niet 4x2GB?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ook goed, gaat om het idee
rose
6 jaar geleden
Waar heb je dat andere geheugen dan zitten, als niet in de ram-slots?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar als je al twee slots bezet met die 2x4GB waar heb je dan die andere RAM naartoe verplaatst? Want je mobo heeft maar 4 slots, dus wanneer het niet werkte had je geen slots over om naartoe uit te wijken. Beetje warrig verhaal.
LeonardN
6 jaar geleden
Wellicht werken de 2x4GB en 1x8GB niet samen. Neem 2x8GB of 4x4GB van dezelfde soort om 16GB te krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke Windows versie draai je wellicht ziet die niet meer dan 8gb

Antwoorden (1)

Je geeft de specificatie van je grafische kaart aan, daaruit valt niet te concluderen wat er aan de hand is.
Het meest voor de hand liggende is dat je moederbord maar 2 slots voor RAM heeft en dan zul je die dus moeten vullen met 2* 8 GB-modules, wil de logica van het bord ze herkennen. Mogelijk is een noodoplossing als de ca 150 Euro te duur voor je is, eerst 1 8Gb module aan te schaffen en één van de 2 4GB's daardoor te vervangen en over bv een week/maand de tweede aan te schaffen.
Dit zou problemen kunnen veroorzaken voor erg dicht op de huid van de hardware geschreven spellen, omdat die geheugenbanken van gelijke capaciteit veronderstellen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heeft je computer echter afzonderlijke slots voor de moeder-processor en de grafische kaart, dan verschijnen de extra 2*4 Gb niet als SYSTEEM-geheugen, maar worden door de computer we herkend en gebruikt. Je moet dan het geheugen waarover je grafische kaart beschikt onder een andere naam opvragen (Graphics Memory of iets wat daarop lijkt)
Zonder moederbord-gegevens kan ik je geen ander (mogelijk beter) advies geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
"Heeft je computer echter afzonderlijke slots voor de moeder-processor en de grafische kaart, dan verschijnen de extra 2*4 Gb niet als SYSTEEM-geheugen, maar worden door de computer we herkend en gebruikt" Kan je dit uitleggen alsof je tegen iemand spreekt die er verstand van heeft of te denkt te hebben? Dus met benaming van de sloten e.d.?
rose
6 jaar geleden
'Het meest voor de hand liggende is dat je moederbord maar 2 slots voor RAM heeft' Dit is een onzinverhaal. In de specificaties van het moederbord worden '4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets' vermeld. https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z77-D3H-rev-10#sp