Waarom werkt schijfopruiming niet?

Ik heb er al een tijd last van dat mijn harde schijf helemaal is volgelopen. Ik heb alles wat ik durfde verwijderen er al afgehaald, maar ik blijf maar een paar honderd MB overhouden (van 128 GB). Er zit ongeveer 86 GB in de Windows map., waarvan 54 GB in de map Installer. Ik durf hier zelf niets te verwijderen dus probeer Schijfopruiming (systeembestanden). Maar als ik die draai, dan crasht mijn laptop (dus valt uit). Weet iemand raad?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.9K
Reddie
6 jaar geleden
Kan het zijn dat je van alles hebt gedelete, maar dat alles in de prullenbak staat?
Dan staat het nog steeds op schijf.
In dat geval moet je de prullenbak leegmaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
prullenbak is leeg..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Al je bestanden (je documenten, je save-files van games, administratie, etc.) veilig stellen. Vervolgens Windows helemaal opnieuw (laten) installeren.
Kosten bij een computer winkel hiervoor ligt rond de 80 euro (zie bron)
Maar je kunt ook iemand zoeken via marktplaats om dit voor je te doen, dan liggen de kosten een stuk lager. Bronnen:
- https://www.pcrefresh.com/tarieven/software-en-dataherstel-tarieven/

Het beste antwoord

Schijfopruiming werkt waarschijnlijk niet vanwege een fout in het register of de Installer-map.

Bijvoorbeeld: het probleem doet zich voor wanneer het register een onjuiste vermelding bevat die door Schijfopruiming wordt gebruikt voor het zoeken naar gecomprimeerde bestanden.
Waarschuwing: een onjuist gebruik van de Register-editor kan ernstige problemen veroorzaken die ertoe kunnen leiden dat je het besturingssysteem opnieuw moet installeren.
Ga als volgt te werk om dit probleem op te lossen:
Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ Regedit en klik op OK.
Klik op de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\VolumeCaches\Compress Old Files
Klik in het menu Bewerken op Verwijderen.

Veel zin zal schijfopruiming overigens niet hebben: de map Installer wordt niet verwijderd, en dat is je grootste map.
Je zou Patchcleaner eventueel kunnen proberen om grote mappen uit deze map te verwijderen:
https://betanews.com/2017/06/07/safely-clean-your-windows-installer-folder-with-patchcleaner/
Je kunt daarna de betreffende geïnstalleerde programma's niet meer verwijderen, ook niet als je de mappen verplaatst.

Daarnaast kun je met een programma als SpaceSnuffer, Tree Size of Windirstat kijken welke mappen verder nog veel ruimte in beslag nemen.
http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/
https://www.jam-software.com/treesize_free/
https://windirstat.net/
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Met treesize had ik al wel bekeken waar de meeste ruimte aan op ging. Ik heb nu met de windows installer unused files cleanup tool al een boel msp-bestanden verwijderd en inmiddels weer 11 GB vrij. Maar dat is veel werk want het moet bestand voor bestand. ..
SimonV
6 jaar geleden
Waarschijnlijk een onnodige vraag:
je hebt met Ccleaner ook al geprobeerd zoveel mogelijk op te ruimen? https://www.piriform.com/ccleaner/download
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat deed ik dagelijks ;-)