Hoe voorkom ik dat Windows ongevraagd Windows 10 op mijn pc installeert ? ?

Vanavond ontdekte ik tot mijn schrik dat Windows al 20 minuten ongevraagd bezig was versie 10 op mijn PC te installeren. Mijn pc stond in de slaappositie en die werd door windows opgeheven om ongevraagd de nieuwe versie te installeren. Ik heb tot volle tevredenheid versie 7 en ik wil versie 10 absoluut niet op mijn pc. Ik kon de installatie niet afbreken anders dan mijn pc uit te zetten. Dat heb ik dus gedaan. Na een nieuwe opstart begon windows mijn vorige versie te herstellen. Dat duurde 20 minuten maar slaagde godzijdank.
Wat is dit voor een agressieve en intimiderende klantbenadering van deze monopolist ? Ik verwacht nu binnenkort een hernieuwde poging en dan ben ik er misschien niet net op tijd bij. Maar hoe voorkom ik dit in de toekomst ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is mij ook overkomen. Je moet de automatische updates van Windows uitschakelen is mij gebleken.

Ik heb 's nachts terwijl ik sliep Windows 10 gekregen terwijl ik Windows 7 had. Je hebt een maand de tijd om het ongedaan te maken maar ik heb Windows 10 gewoon laten staan ook al was ik er in het begin niet zo blij mee. Ik gebruik echter Chrome als browser en niet Edge en als je Chrome gebruikt is vrijwel alles hetzelfde als bij Windows 7.

Maar om het niet nog een keer te laten gebeuren moet je dus die automatische updates uit zetten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en hoe doe je dat ?
Amadea
7 jaar geleden
Bij Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Windows Update > Instellingen wijzigen. Standaard staat daar 'Updates automatisch installeren (aanbevolen). Dat ga je dan wijzigen in 'Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren'. Afsluiten met OK.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nadeel van die methode is dat de meeste mensen een melding krijgen van "uw pc is onvoldoende beveiligd" oid, wat voor velen geen rustgevend idee meer is ;) Merendeel en zeker die ouderen weten ook niet welke KBupdates( en de optionele) inhouden en gaan ook niet alles opzoeken... Daarnaast kunnen mensen ook nog een minder alert moment hebben en per abuis kiezen voor installeren ..
zondag
7 jaar geleden
Als 'die ouderen' waar jij het over hebt, die digibeten dus zoals ik er een ben, de automatische updates NIET uitschakelen en Windows 10 ze door de strot gewrongen wordt, weten ze ook niet hoe ze dat weer terug moeten draaien conqie2. Je moet van twee kwaden de beste kiezen en in mijn ogen is dat die updates uitschakelen als je Windows 10 héél zeker niet wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@zondag Er zijn nu toch 3 opties
1 updates aan
2 updates uit
3 updates aan EN een programma dat W10-upgrade blokkeert. Waarvan de 3de de beste optie wordt geacht, omdat dan gewoon de noodzakelijke updates doorkomen. Of bedoel je dat zo'n programma downloaden/draaien te moeilijk zou zijn?
SimonV
7 jaar geleden
Voor je de beveiligingsupdates zul je toch handmatig updates moeten uitvoeren. Je kunt niet zien welke updates voor W10 bedoeld zijn.
Met andere woorden, je zult toch één van de hier genoemde programma's moeten installeren.
zondag
7 jaar geleden
@MrTomaat ik had het met Conqie2 over de keuze tussen aan of uit van de automatische updates. Over een derde methode hadden we het helemaal niet maar die lijkt mij inderdaad de beste.
Ik heb de derde methode nu niet meer nodig want ik heb Windows 10 nu al. Of het voor digibeten te moeilijk is om een programma te downloaden weet ik niet. Ik ben weliswaar een digibeet maar ook heel erg nieuwsgierig dus als ik denk dat ik een programma nodig heb klik ik er gewoon op en dan zie ik vanzelf wel wat er gebeurt. Staat het gedownloade me niet aan dan wis ik het weer.
SimonV
7 jaar geleden
Maar sta je nog steeds achter je antwoord, ook al krijgt VS dan geen beveiligingsupdates meer?
zondag
7 jaar geleden
Wie of wat is VS? De vragensteller heet Hanson.
zondag
7 jaar geleden
Ah, met VS bedoel je misschien de vragensteller. Deze kan toch zelf kijken of er updates zijn en ze handmatig toevoegen? Of vergis ik me daarin?

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk heb je per ongeluk toch een keer geopteerd voor de upgrade en begon hij nu met installeren omdat je pc zover was daarvoor. Je kunt het Get Windows 10 icoon verwijderen, weet niet of dit ook de upgrade tegenhoudt . Zie hier:
http://www.howtogeek.com/218856/how-do-you-disable-the-get-windows-10-icon-shown-in-the-notification-tray/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er is ook een programmaatje voor dat NEVER10 heet
capthavoc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Mooi dat kennelijk ook die helpt, zet ik in pc als ook een optie :)
SimonV
7 jaar geleden
Niks mis met Never10, maar GWX blijkt beter: http://www.infoworld.com/article/3049165/microsoft-windows/steve-gibsons-never10-vs-josh-mayfields-gwx-control-panel.html
Die hierboven van Capta ken ik zo niet, is een andere die ik nu al 8 maanden gebruik en al op 20 Win7 pc's prima werkt. Tooltje gaat wek zeer grondig te werk, spit ( ligt aan hoe groot C-schijf ook) ALLES daar door en alle ook eerdere verborgen updates die iets met Win10 te maken hebben in register haalt hij weg zonder risico.
Downen en dan met r.muis uitvoeren als Admin ( andere progs ff sluiten is nog beter) en ga koffie drinken, zodra klaar een reset en ook witte w10ruitblokje is dan weg :)
http://www.win10wiwi.com/#download
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Da's de beste, volgens mij. Plus.
Gewoon blokkeren met GWX control panel.
http://decomputer.be/windows-10-upgrade-weigeren-en-stoppen-gwx-control-panel/