Vraag over rechten (NTFS): wat zijn de finale rechten in onderhavig geval?

User U zit in groep G. Op map N heeft groep G ALLE rechten. Daarnaast (dus tegelijkertijd) zijn specifiek aan map N alleen leesrechten toegekend (schrijfrechten uitgevinkt) bij user U.
(Dus als je bij beveiliging kijkt, zie je bij map N gekoppeld qua rechten: groep G en user U.)

Heeft user U nu alleen leesrechten of ook schrijfrechten op map N?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Hij heeft enkel leesrechten, zojuist getest :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Ik dacht al dat Som het wel bij het rechte eind had, ik heb zelf ook nog even gechecked, maar hij heeft dan toch echt schrijfrechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Som? Er staat geen antwoord van Som bij :).
(Totnutoe.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik zal 't zelf denk ik toch nog even nader moeten testen want ik heb nu twee tegenstrijdige antwoorden :).
rose
12 jaar geleden
Eerder stond het er wel, Som heeft het weggehaald. (Had je bijna kunnen verzinnen...)
rose
12 jaar geleden
Zelf testen leidt meestentijds tot meer begrip.
De rechten van de groep en de gebruiker worden bij elkaar opgeteld, zodat hij schrijfrechten (zelfs ALLE rechten) heeft.

Als het om een share zou gaan en de gebruiker had verschillende rechten op de share en de map, dan zouden de meest restrictieve rechten (= de minste rechten) gelden.

In het geval van een toegangsverbod (of andere restricties) gaat dit boven een toestemming via een ander weg. Dus stel dat U in G zit en groep G heeft schrijfrechten op N, maar U is de schrijftoegang tot N nadrukkelijk verboden (vinkje bij weigeren), dan heeft deze geen schrijfrechten.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik zal 't zelf denk ik toch nog even nader moeten testen want ik heb nu twee tegenstrijdige antwoorden :).