Hoe onderbreek ik 'windows voorbereiden schakel de computer niet uit'?

Ik heb mijn latop zo'n 3 maanden niet gebruikt, nu wil ik hem opstarten en krijg ik de melding: 'windows voorbeiden schakel de computer niet uit'. Ik heb al een aantal keren gewacht maar telkens krijg ik blauw beeld na twee uur, ook bij het aan en uitzetten komt het schermpje weer. Is er een manier om dit te onderbreken zodat ik weer gewoon op mijn laptop kan? Het is namelijk erg vervelend omdat ik hem veel nodig heb bij mijn opleiding.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
48.3K
Utrecht
6 jaar geleden
"Ik heb mijn latop zo’n 3 maanden niet gebruikt"
"Het is namelijk erg vervelend omdat ik hem veel nodig heb bij mijn opleiding".
Lijkt een beetje in tegenspraak.
Blijkbaar gaat er iets niet goed bij het updaten. Toch is het belangrijk om Windows en andere software regelmatig te updaten: dit om o.a. de beveiliging op peil te houden.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
@Utrecht
Ik kan geen enkele tegenspraak ontdekken.
SimonV
6 jaar geleden
Je kunt proberen op te starten in safe mode.
http://nl.ccm.net/faq/19-windows-opstarten-in-de-veilige-modus
Helaas lukt dit waarschijnlijk niet met Windows 10. Daarna zou het verwijderen van de laatste update kunnen helpen.
Klik op “Start –> Instellingen –> Bijwerken en beveiliging”.
Via de link "Geschiedenis van uw updates" weergeven is te zien welke updates zijn geïnstalleerd. Je laatste updates zijn te verwijderen via de link "Installatie van updates ongedaan maken".
Ook te bereiken via het configuratiescherm, onderdeel "Programma’s en onderdelen", taak "Geïnstalleerde updates weergeven". Rechtermuisklik op de betreffende update, optie Verwijderen.
sterredag
6 jaar geleden
Heb ook wel eens zoiets gehad. Probeer hem echt eens een tijd aan te laten staan. Desnoods een nachtje. Het kan dan best zijn dat je 's morgen opstaat met een melding dat er iets fout gegaan is en of je systeemherstel wilt uitvoeren. Doe dit dan en volg de instructies! Het kan ook zijn dat als je wel onderbreekt en dus gewoon uitzet en dan opstart je zo'n melding krijgt. Maar probeer EERST wat SimonV zegt :) die heeft er wel wat verstand van. Maar wat ik zeg is een praktijk ervaring van een situatie dat opstarten in veilige modus niet kan.
SimonV
6 jaar geleden
Druk op Ctrl-Alt-Del. Krijg je dan je het inlogscherm te zien?
Dan zou je misschien in safe mode kunnen opstarten?
Zie:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode Daarna zou het verwijderen van de laatste update kunnen helpen. Of een systeemherstel. https://www.lifewire.com/when-windows-update-gets-stuck-or-frozen-2624439

Antwoorden (1)

Druk op Ctrl-Alt-Del. Hopelijk krijg je dan het inlogscherm te zien en kun je inloggen.

Daarna zou het verwijderen van de laatste update kunnen helpen.
Klik op “Start –> Instellingen –> Bijwerken en beveiliging”.
Via de link "Geschiedenis van uw updates" weergeven is te zien welke updates zijn geïnstalleerd. Je laatste updates zijn te verwijderen via de link "Installatie van updates ongedaan maken".
Ook te bereiken via het configuratiescherm, onderdeel "Programma’s en onderdelen", taak "Geïnstalleerde updates weergeven". Rechtermuisklik op de betreffende update, optie Verwijderen.
Start opnieuw op.

Of voer een systeemherstel uit.

Als inloggen niet werkt, zou je in safe mode kunnen opstarten en daarna bovengenoemde acties kunnen uitvoeren.
Als het aanmeldingsscherm wordt weergegeven, houd je de Shift-toets ingedrukt en selecteer je Aan/uitknop - > Opnieuw opstarten
Zie verder hier:
https://support.microsoft.com/nl-be/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Andere manieren om safe mode op te starten:
http://nl.ccm.net/faq/19-windows-opstarten-in-de-veilige-modus
SimonV
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Ben je er al wat mee opgeschoten?
Janbauke1971
een jaar geleden
Gewoon gedukd en dan komt het goed !