Waarom kan ik beter een laptop met W10 aanschaffen dan eentje met W7?

Laptop, windows

1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat er amper nieuwe laptops te koop zijn die op Windows 7 draaien? En natuurlijk iets met verbeterde veiligheid en wat meer ingebouwde drivers.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Omdat er amper nieuwe laptops te koop zijn die op Windows 7 draaien" Flauwekulletjes...het zal iets meer gedoe zijn dit te installeren, maar het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Flauwekulletjes? Loop maar eens een BCC in en kijk wat er standaard op de laptops staat. Natuurlijk kan je het zelf installeren als je die behoefte heb, maar dan moet je apart een nieuwe licentie aanschaffen, ook moet je dan zelf het besturingsysteem installeren. Dat lijkt mij geen gebruiksvriendelijke optie voor de eindgebruiker, vooral als dit helemaal niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Max bedoelt standaard op w7 draaien. Roque bedoelt dat ook w10 geïnstalleerde laptops ook prima op 7 draaien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet helemaal, ik probeer uit te leggen waarom Windows 10 misschien een betere optie is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zegt
"Omdat er amper nieuwe laptops te koop zijn die op Windows 7 draaien?" Maar je bedoelde waarschijnlijk te zeggen:
Omdat er amper nieuwe laptops te koop zijn waarop windows 7 standaard geïnstalleerd staat.
(dat zijn twee verschillende zinnen) Dat is deel van de discussie. Je kan dus wel zeggen:
"Loop maar eens een BCC in en kijk wat er standaard op de laptops staat." Maar dat is een irrelevant punt omdat Roque dat niet zozeer bedoelde, en hij had wel een punt omdat jij je niet correct uitdrukte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En ik probeer te weerleggen dat W10 misschien helemaal niet de betere optie is zoals Max stelt. Want zoals met alle nieuwe OS'en heb je altijd te maken met kinderziekten, en die zijn er bij W7 wel zo'n beetje uit, kijk naar de OSX'en daar is altijd gel*l mee met de eerste release totdat de patches verschijnen, en als alles helemaal op orde is en alles draait flex in El Capitan komen ze met Sierra... en beginnen we weer van voren af aan... En de manier waarop we dwingend actie moeten ondernemen in W10 op allerlei dingen vind ik ook onprettig, en altijd updaten wanneer het niet uitkomt... Kortom vernieuwing is niet zaligmakend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Loop maar eens een BCC in en kijk wat er standaard op de laptops staat." Wie zegt dat wat er standaard op staat ook hetgeen is wat er standaard op hoort te staan??
Misschien heeft de BCC meneer dat zelf wel gedaan omdat hij een lucratieve deal heeft met M$
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog iets anders. Officieel is de "omruil" periode afgelopen, maar een paar weken geleden werkte het nog wel. Dus eerst 7 proberen en dan alsnog naar 10 overstappen zal waarschijnlijk wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Dennetak: Omruilen is voor typetjes die niet kunnen kiezen, en dat soort mensen kun je nooit tevreden houden omdat deze altijd het gevoel houden de verkeerde keuze te hebben gemaakt. Verdiep je in de keuze van een OS, weeg het af, maak een keuze en kom daar niet meer op terug dat leeft met de meer zwaardere keuzes in het leven een stuk relaxter...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Roque: Soms gebruik ik een Engels woord en had ik eigenlijk een Nederlands woord moeten gebruiken en soms gebruik ik een Nederlands woord, zoals "omruilen" terwijl u het Engelse woord wil zien. Maw. omruilen door over te stappen van 7 naar 10. Keuze maken voor een OS? Waarom? Waarom niet meerdere keuzes hebben afhankelijk van de soort job (= werkzaamheid) of humeur. Ik kan kiezen tussen Win10, Xubuntu, PC-BSD en DOS (ja ook die nog). Ik ben een typetje dan juist wel kan en wil kiezen.

Antwoorden (3)

Het OS is niet alles bepalend voor de keuze van een laptop, dat zou een zeer dom uitgangspunt zijn. Je daarom niet zeggen dat het beter is om een W10 laptop aan te schaffen t.o.v. W7.

Ik prefereer op ieder moment een i7 met W7 boven een i3 met W10 met voor de rest gelijkwaardige hardware. Wat W10 voor heeft op W7 is veiligheid, maar daar staat een zeer agressief patchgedrag tegenover, bovendien word je in W10 aan alle kanten bespioneerd, ik heb niets te verbergen, maar van dit soort praktijken word ik een beetje paranoia van. Dus zolang W7 wordt ondersteund met updates vanuit Redmond, dan is is W7 'my weapon of choice'

N.B: Je kunt beter naar de hardware specificaties kijken als je een afweging moet maken welke laptop nou beter is dan de andere, en dan later eens kijken welk OS het best bij je past.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Herman63
6 jaar geleden
Waar kan ik dan het beste naar kijken? Ik gebruik geen films of ( zware ) spellen en heb ongeveer € 450 te besteden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor die range moet je naar vergelijkbare laptops kijken zoals deze: https://tweakers.net/pricewatch/471355/peaq-pnb-s1115-im2nl-alu.html Waar ik moet opmerken dat ik weer liever een i3 zou nemen dan een i5 als in die i3 editie een SSD zou zitten. Dus zoek naar laptops met 4-8GB geheugen, maar mét SSD, en dan het liefst een i5, maar een i3 volstaat nog prima bij gewoon office/web gebruik. In het voorbeeld van de mediamarkt is het zelfs nog een core-m.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hou eens even op met die ingewikkelde termen in het rond te gooien. Je kunt ook gewoon zeggen dat je met die behoefte gewoon de goedkoopste kan nemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Je kunt ook gewoon zeggen dat je met die behoefte gewoon de goedkoopste kan nemen." Ja.... maar dat is niet het beste advies, want welke van de goedkoopste neem je dan?
SimonV
6 jaar geleden
Weer een uitstekend antwoord. Plus.
Herman63
6 jaar geleden
Tsja...en nu nog een keer voor de helderheid: wat zijn nu de belangrijkste dingen op een rijtje waar ik op moet letten als leek? Voor ca. € 400-500?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Herman: Dat er in ieder geval een SSD in zit, dat geeft het meeste gevoel van snel voor het minste geld. Ik geef je een link met een laptop die rond jouw price-range zit. Als je daar nou de specificaties van bekijkt en overneemt bij de aankoop van jouw laptop dan zit je geramd, het is namelijk het beste laptoppie die je voor dat geld kunt krijgen.
Zoals reeds opgemerkt gaat het meer om de specificaties dan om welke Windows erop zit. Ik zou zelf niet meer kijken naar welke Windows meegeleverd wordt, aangezien je je opties wel erg beperkt wanneer je alleen naar Windows 7 notebooks zou kijken. Mocht je geen vertrouwen hebben in de privacy-gevoelige zaken die in Windows 10 zitten (en voor een flink deel ook in Windows 7, maar hier zijn mensen wat naïef over), dan kun je bijv. op youtube handleidingen vinden die gewoon precies laten zien wat je moet doen om die zaken uit te zetten.

Ik zag dat je verder ook vroeg wat je precies moest meenemen bij het maken van een goede keus tot de 500 euro. Kortom, wat zijn die specificaties waar ik het eerder over had. Welnu, dat als het om concrete specificaties gaat, een scherm met een goede resolutie (scherp) en een IPS-paneel (goede kleuren en inkijkhoeken), een SSD als opslag (is snel en betrouwbaar) en een redelijke hoeveelheid geheugen en een goede processor. Die laatste twee zijn echter typisch iets van de prijsklasse, dus je keuzen daar zijn beperkt. Verder zou je moeten kijken naar zaken als een goede bouwkwaliteit (niet altijd makkelijk te zien, maar je kan op basis van de reputatie van een serie een heel eind komen), een merk met een goede reputatie (is voor een laag budget niet altijd te doen, maar je kan geluk hebben).

Hoe dan ook, ik heb even voor je gekeken op basis van deze zaken en als resultaat komt er maar één optie uit: https://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:TYyxCsIwFEX_5c5vyEteHjEfIDg4OUqH2AYJlFJaEbHk340O0ulyzoWz4bakaTgNK-LViSFVISbm4DrCnO75Ut4ZkY1puJQ-n9ML0fMfy4TYYJ1zfyzjIy-ttMGJNd99prGFwcqCrhJEvd95y2p_3ulB9t5bC0KQ4Npd6wc

En dat is dus een apparaat dat alles heeft wat je maar hebben wil. Toevallig is hij net in prijs verlaagd, òf het is een tijdelijke aanbieding. Bij andere shops is hij namelijk een stuk duurder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor de volledigheid, mocht je de site van Tweakers niet snappen: https://www.4launch.nl/product/382922/Toshiba-Notebook-Satellite-Pro-A50-C-147-15-6---i5-5200U--128GB/tweakers
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Windows 7 Raad ik wel. Als je een eerder gekochte license/DVD hebt, Als je nu een License/DVD gaat kopen, Ben je wel een beetje laat aangezien Windows 7 2020 Zal stoppen :-(