blijven mijn bestanden behouden als ik mijn huidige schijf tijdelijk vervang en er later weer in inzet?

Mijn eigen laptop kan ik helaas niet meenemen op wintersport maar wel die van mij zus. nu wou ik die schijf van mijn zus uit de laptop halen
en mijn eigen ssd erin doen. ik wil er dan linux mint opzetten maar vroeg mij af of dit gevolgen kan hebben wanneer ik de oude schijf van mijn zus weer terug plaats na de vakantie.. volgens mij kan 'zij' toch geen bestanden kwijtraken ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dudemeister
7 jaar geleden
wat een moeite allemaal
ik dacht dat je op vakantie ging
laat dat ding toch thuis

Antwoorden (2)

Nee zij behoud haar bestanden
alleen als je je eigen schijf weer terug plaats in je eigen laptop zal dat
niet werken en zal je alles weer moet installeren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Waarom zou dat niet meer werken dan? Wat is er op de schijf veranderd tussen het moment van afkoppelen en aankoppelen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ton54, er veranderd helemaal niks aan de schijf. Ze de oude terug en hij start gewoon weer op alsof er niks is veranderd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
precies volgensmij kan dit verder helemaal geen gevolgen hebben voor 'haar' want ik vervang alleen tijdelijk een schijf van mij, maar die bestanden zijn toch niet wwaardevol, heb em immers al geformatteerd. ik wil er Een ssd inzetten omdat het een oudere laptop is, en wel een beetje soepel films wil kijken als ik me me externe hardeschijf aankoppel.
Als er ruimte is op de schijf voor zowel Windows en Mint, dan kan Mint eventueel erbij in een afzonderlijke partitie en heb beide besturingssystemen ter beschikking, MAAR:
1) Geduvel met UEFI, de kans is levensgroot op ellende. Vooral als je niet weet wat wel en wat niet kan.
2) Geduvel met opstartmenu's, vooral als de laptop al wat ouder is.
Ik zou dit experiment niet aangaan. En de HD's/SSD's laten voor wat ze zijn.
Veel beter is het om een linux distro op een USB-stick(v3) te zetten en daarmee zo nodig de laptop op te starten. Wel eerst even kijken in UEFI of de laptop zo ingesteld is -of kan worden- dat opstarten van een USB-stick mogelijke is. Desnoods koppel je een losse DVD-brander/speler aan met een opstart DVD.