Kan de Windows-start niet meer open en krijg een fout melding, hoe los ik dit op?

Hallo

Heb een Asus pc met Windows 10, ik navigeer meestal vanuit de start-knop (Windows-logo), maar als ik die aanklik (op het scherm) of aantik (op het toetsenbord), dan gebeurd er niets en na ongeveer 20 seconden krijg ik een foutmelding, dat spreekt over een onderdeel van Microsoft .NET Framework v4.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? En wat is de oorzaak (spyware, mailware, virus...) en hoe ik dit kan oplossen (Microsoft .NET Framework 4 verwijderen en herinstalleren?)

Dank

7 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Hier een aantal oplossingen:

Taakbeheer
1 Open Windows Taakbeheer. Om Windows Taakbeheer te openen, druk tegelijk op CTRL, ALT en DELETE (DEL) op het toetsenbord van je computer en klik op "Taakbeheer" (Task Manager).
2 Klik met je rechter-muisknop op "Windows Verkenner" en kies "Opnieuw starten". Je kunt Windows Verkenner vinden onder "Windows processen" in Windows Taakbeheer.
3 Sluit Windows Taakbeheer en de startknop zal hopelijk weer normaal werken.

Powershell
1 Klik met de rechtermuisknop op de start knop.
2 Klik op "Opdrachtprompt (administrator)".
3 Typ "Powershell" en druk op "Enter".
4 Plak de volgende opdracht in de opdrachtprompt:
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
5 Druk op "Enter".
6 Wacht tot PowerShell klaar is met het uitvoeren en voltooien van de opdracht.
Er kunnen fouten (in rode kleur) verschijnen. Je kunt deze fouten gewoon negeren.
Hopelijk zal het startmenu weer normaal werken, wanneer dit klaar is.

Systeembestandscontrole
1 Klik met de rechtermuisknop op de start knop.
2 Klik op "Opdrachtprompt (administrator)".
3 Typ sfc /scannow.
4 Druk op "Enter".
De sfc /scannow opdracht zal nu alle beschermde systeembestanden scannen en zal corrupte bestanden vervangen met een kopie van het cachegeheugen.
Dit proces kan een tijdje duren.

Batchbestand
Het voordeel van een batchbestand is, dat je het bestand op het bureaublad van je computer of op een ander eenvoudig te bereiken locatie op je computer kunt laten staan en wanneer je weer hetzelfde probleem krijgt dan hoef je alleen maar op het batchbestand dubbel te klikken om het probleem op te lossen.
1 Selecteer de volgende 3 regels, klik met je rechter-muisknop en kies "Kopiëren".
taskkill /f /IM explorer.exe
start explorer.exe
exit
2 Open Windows Kladblok.
3 Klik met je rechter-muisknop in het kladblok en kies "Plakken" om zo de 3 regels in het kladblok te plakken.
4 Klik links boven in het Kladblok op "Bestand" en kies "Opslaan als...".
5 Aan de linker zijbalk kun je een locatie op je computer kiezen waar kladblok het bestand moet opslaan.
6 Bij "Bestandsnaam" geef je het bestand een naam maar dan met .bat aan het einde.
Je kunt het bestand een naam geven zoals bijvoorbeeld "windows-8-start-knop-oplossing.bat".
7 Bij "Opslaan als type:" kies je "Alle bestanden".
8 Klik op "Opslaan".
SimonV