hoe maak je een windows 7 prof dual boot met windows 10?

Ik heb een licentie voor windows 7 prof
die ik graag naast een windows 10 installatie wil installeren

maar als ik de setup start en de ruimte die ik vrij gemaakt had zeg hij dat er niet voldoende ruimte is ( is er echt wel )
ik heb zowel de ruimte als vrij ruimte gelaten als de partite alvast voor geformateerd
wat moet ik doen ? om dit te laten werken ?

ik lees iets over de 100 mb partitie dat je deze moet vergroten maar die optie is er niet
en ik durf hem eigenlijk ook niet te verwijderen wat sowieso al niet lukt

hoe pak ik dit aan ?

capthavoc
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Wat ik niet helder uit je tekst haal, heb je twee partities? Eén waarop Windows 10 al geïnstalleerd staat, en een lege partitie (qua grootte compatibel met Windows 7 installatie-eisen?)? Als dit het geval is lijkt mij dat het een kwestie is van booten vanaf Windows 7 installatiemedia en de juiste partitie selecteren om de installatie op uit te voeren. Daarnaast wel even opletten dat je Windows 7 installatie x32bit of x64bit is, afhankelijk van wat jouw systeemspecificaties zijn.

Alternatief zou je kunnen kijken naar software waarbij je Windows 7 in een Virtual Machine draait, zo heb je beide systemen gelijkertijd tot je beschikking. Een gratis variant hiervan is 'VirtualBox'. Zo heb ik op zowel mijn Windows 10 PC als op mijn Macbook diverse virtual machines gemaakt, van Windows 95 tot Windows 7 en het werkt prettiger dan dual/multi boot installaties.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
capthavoc
7 jaar geleden
mijn 1 TB schijf is (nu) opgedeeld in twee partitiies zeg 500 gb elk
op mijn SSD staat windows 10 en een gedeelte games etc staan op de TB schijf ik heb in de ruimte pp de TB verkleind voor windows 10 en unaloccated gelaten in de verwachting dat windows 7 setup deze wel zo formateren en in het andere geval heb ik heb voor geformateerd
maar in beide gevallen krijg ik de melding not enough room ? Ik vermoed dat de windows 7 ook iets naar een kleine systeem partite 100 mb wil schrijven waarschijnijk voor dual boot ? Maar met de windows software kan ik niet die partitie vergroten ?
(ik geef wel aan de windows 7 naar die grote partitie moet schriiven)
maar vermoed dat het iets wil met die kleine partitie ?
ook kan die vrije ruimte niet toevoegen aan die systeem partitie
(wat me ook niet logisch lijkt)
maar ik kan die systeem partitie ook niet vergroten naar zeg 200 mb. Ik gebruik een windows 7 prof setup 64 bits Is er iets specials nodig om windows 7 naast windows 10 te laten draaien ?
of is het misschien iets specifiek iets met windows 7 (prof) dat deze elkaar niet verdragen ?
capthavoc
7 jaar geleden
PS ik wil liever niet gebruik maken van VM want de activatie wordt dan alleen geschikt voor het hardware profiel van de VM
en ik wil iiever de code activeren op de fysieke hardware van de machine zelf