Hoe moet je van een computer met Windows 7 een backup maken en die vervolgens op een andere computer met daarop al Windows 7 geinstalleerd opzetten?

Ik heb een nieuwe (snellere) computer gekocht en daar stond toen ik hem kocht al Windows 7 op. Nu wil ik van mijn oude laptop (met daarop Windows 7) een backup maken en die op mijn nieuwe laptop zetten zodat ik alle programma's en bestanden van mijn oude laptop op mijn nieuwe laptop heb. Kan dit en hoe moet dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

windows 7 heeft daar het programma WINDOWS EASY TRANSFER voor. Je kunt op deze manier al je persoonlijke bestanden, instellingen, enz. overbrengen door middel van een usb-stick / cd, een netwerk, of via een easy-tranfer kabel. Je klikt de mogelijkheid aan die je wilt gebruiken, en klik aan of het je nieuwe of ouwe pc is. Wijst eigenlijk voor zich. Je kunt het vinden door in het startmenu "easy transfer" in te typen.
Voor meer info http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/products/features/windows-easy-transfer

Gaat je wel lukken denk ik, is de makkelijkste methode die ik ken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt me stug dat dit kan en als dit al kan zal het lastig zijn en nog steeds iets wat je niet wil. Ik weet niet hoe het met andere mensen zit maar in een paar uurtjes heb ik meestal alle programma's die ik echt nodig heb wel geinstalleerd na een herinstallatie. Je weet dan iig zeker dat alles op de juiste manier geinstalleerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan absoluut 100% zeker, sterker nog, in bedrijfsnetwerken gebeurt dit váák. Als wij 300 nieuwe werkstations willen installeren met allerlei software, gaan we natuurlijk niet 300x al dat werk doen. We doen er ééntje en die klonen we dan 299x via het netwerk (vroeger gewoon via een CD'tje of DVD'tje of iets later via een externe harddisk). Maar inderdaad, de vraag is of je het wilt.
Als je een beetje durft te sleutelen is de makkelijkste manier om gewoon de harde schijf uit de ene in de andere te zetten. Maar dan heb je mogelijk een kleinere harde schijf met mogelijk een rommelzooitje van een OS na lange tijd gebruik (want dat wordt windows uiteindelijk zelf, hoewel Windows 7 relatief schoon blijft vergeleken met eerdere versies).

Ik persoonlijk zou absoluut adviseren om, als je toch een nieuwe computer hebt, die paar uur extra erin te stoppen en gewoon met een schone lei te beginnen. Sterker nog: zelfs als je niet een nieuwe computer hebt kan het toch zeer nuttig zijn om af en toe "opnieuw te beginnen". Ikzelf trek er 2x per jaar een weekendje voor uit, en zorg altijd dat:
1) ik alle programma's die ik geinstalleerd wil hebben als er een keer wat gebeurt (je harde schijf kan ook stuk gaan) op een externe backup harddisk heb staan.
2) ik alle documenten en muziekprojecten en wat dan ook aan unieke, onvervangbare content waar ik aan werk, MINIMAAL 1x per maand allemaal bijwerk op twee ándere externe schijven. Eentje ligt thuis, eentje ligt op mijn werk.

Dat kost even af en toe wat meer moeite maar als je eraan gewend raakt is het een heerlijk gevoel om altijd zeker te weten dat je verder kunt, ook als je computer stukgaat of voor mijn part desnoods je huis afbrandt of leeggeroofd wordt. Echt: het is klote maar overkomelijk om al je spullen kwijt te raken, maar als je zeer gehecht bent aan onvervangbare data (ikzelf ben bijvoorbeeld muzikant en maak vele eigen muziek) dan is het verlies van die data veel erger dan van enig tastbaar materiaal dat bovendien te verzekeren valt :)

Je kunt je bestanden, documenten, muziek etc. sowieso makkelijk met een grote USB stick of een externe USB harde schijf overzetten in jouw situatie.

Het is zeker ook mogelijk om een bit-by-bit kopie te klonen van je huidige installatie en over te zetten, dat is wel even flink klussen maar 't is te doen, google brengt me bijvoorbeeld naar: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=418

... en dat ziet er wel nuttig uit, ook al is het voor XP geschreven maar voor 7 kom je vast ook een heel eind.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat zelden goed om een windows besturingssysteem van de ene op de andere computer over te zetten. Zodra windows opstart ontstaan er allerlei conflicten omdat je in de meeste gevallen niet precies de zelfde hardware gebruikt. Als je een moederbord hebt dat net 1 model uitgebreider of eenvoudiger is gaat het al mis. Dus alleen een volledige backup terug zetten op precies dezelfde computer. Tenzij je heel veel van pc's weet dan is in sommige gevallen met veel sleutelen de zaak wel aan de gang te krijgen.

Je moet dan in veilige modus opstarten, alle drivers eruit gooien, maar ook uit de registry. Daarna kun je dat opnieuw installeren.
Maar zoals ik al zei, is dit alleen besteed aan een echte expert.