Kan je een Computer/laptop bepaalde tijden automatisch op kunnen starten?

Kan je een laptop/computer bijvoorbeeld instellen dat hij om 8 uur automatisch aan gaat en om 5 uur weer uit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar zou je een programma voor kunnen schrijven. Hackers kunnen ook op afstand jouw computer aanzetten als jouw computer "geïnfecteerd" zou zijn. Het antwoord is dus: Ja, maar daar moet je een batch programma voor schrijven.
koraal19
7 jaar geleden
wat voor besturingssysteem gebruik je?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
windows 7

Antwoorden (1)

AUTOMATISCHE OPSTARTEN
Om je computer automatisch op een bepaald tijdstip te laten opstarten, kun je een instelling aanpassen in je BIOS. Je BIOS bevat de basisconfiguratie van je computer, is een onderdeel van de hardware van je computer en dus onafhankelijk van je besturingssysteem. Jammer genoeg bevat niet elke BIOS onderstaande instellingsmogelijkheden:
Start je computer op.
Bij het logo van de fabrikant op het zwarte scherm druk je de toets in om naar je BIOS te gaan. Afhankelijk van de BIOS fabrikant kan dit F2, F10 of Del zijn. Start je Windows toch op, dan heb je wat verkeerd gedaan en moet je opnieuw opstarten.
Ga naar het menu ‘Power’ of ‘Power Management’ en zoek de optie ‘Resume On RTC Alarm’ of ‘Power On By RTC Alarm’. Zet deze optie op ‘Enabled’ en stel vervolgens de optie ‘RTC Alarm Date’ op ‘EveryDay’ en de optie ‘System Time’ op het gewenste tijdstip van opstarten.
Bewaar de instellingen en verlaat je BIOS. Meestal is er in je BIOS een optie ‘Save and Quit’ hiervoor. Vanaf nu zou je computer automatisch elke dag op het ingestelde tijdstip moeten opstarten.

AUTOMATISCH AFSLUITEN
Open de task schedular of de taakplanner (taken plannen). Dit staat bij de geïnstalleerde programma’s op je computer.
Maak een basistaak aan.
Geef een naam en eventuele omschrijving voor de taak en klik op volgende.
Kies ‘dagelijks’ en klik op volgende.
Kies het tijdstip van afsluiten bijvoorbeeld 17.00 uur en klik op volgende.
Kies ‘Een programma starten’ en klik op volgende.
Geef ‘shutdown.exe’ in bij de programmanaam en ‘/s’ bij de parameters en klik op volgende.
Klik op Voltooien.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor Windows 7 zou je het programma "Auto Power-on & Shut-down" kunnen gebruiken.
SimonV