Wie weet waar ik een Nederlandse stem voor Windows verteller kan vinden?

Dacht dat Windows 10 er nu een had ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Windows biedt standaard geen optie voor een Nederlandse tekst naar spraak/stem (voorlezen van teksten op de computer). Microsoft heeft wel een Nederlandse stem die gebruikt kan worden voor schermlezers, zoals NVDA en het eigen spraakprogramma Windows Verteller. Deze stem, Hanna, is te downloaden via Microsoft maar vereist een aantal stappen.

Stap 1: Download de benodigde bestanden
In de volgende download zijn de benodigde bestanden voor u verzameld:
http://www.visio.org/visio.org/media/Visio/Downloads/otc-digitale-hulpmiddelen/Hanna.zip

Download en pak dit bestand uit. De map bevat de volgende bestanden:
•Stem Hanna installeren.bat
•Bestandenmap, met daarin:
◦MSSpeech_TTS_nl-NL_Hanna.msi
◦Microsoft Server Speech Platform Runtime (x64)
◦Microsoft Server Speech Platform Runtime (x86)
◦Voice1.reg
◦Voice2.reg
◦Handleiding Hanna

Stap 2: Installeer de bestanden
Kies voor het bestand: Stem Hanna installeren.bat.
De installatie van de bestanden zal automatisch achter elkaar worden uitgevoerd.
Klik op “accept” bij de voorwaarden van Microsoft en verder bij de vragen voor de knoppen “Next” of “Yes”.
(De installatie kan ook handmatig uitgevoerd worden, zie handleiding Hanna.docx voor verschillende stappen)

Stap 3: Stel Hanna in als standaardstem
Windows verteller
• Open Verteller (via startmenu, type in verteller) of gebruik sneltoets Windows + Enter (vanaf Windows 8.1)
• Windows 7: Kies in het Vertelle venster voor de knop “Instellingen stem” en kies Microsoft Server Speech Text To Speech.
• Voor Windows 8.1 en verder: kies menu Stem en kies Microsoft Server Speech Text To Speech.

Toegevoegd na 12 uur:
Installatie voor Windows 7 (32 bits) lukte in eerste instantie niet. Ik heb deze oplossing gevonden:
Start een teksteditor (Kladblok, Wordpad o.i.d.)
Open Hanna installeren.bat
Verwijder rem's aan het einde van het bestand, zo:
mkdir C:\Windows\Speech\Engines\TTS\nl-NL
Copy "C:\Program File....................
Sla bestand op.
Open ...\Bestanden\voice1.reg
Verwijder twee keer (x86), zo:
"LangDataPath"="C:\\Program Files\\Common Files\......
"VoicePath"="C:\\Program Files\\Common Files\.......
Sla bestand op.
Daarna werkte het bij mij uitstekend!

Toegevoegd na 12 uur:
Na deze aanpassingen Hanna installeren.bat opnieuw uitvoeren.
Mocht het niet lukken, dan hoor ik het graag.
SimonV