Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik de telemetrie van Windows 10 uitzetten met een router of iets als Wine?

Windows 10 stuurt heel veel gebruiks-informatie naar Microsoft, zelfs als je zoveel mogelijk van die dingen uitzet.

Stel nu dat ik een router koop die ik zelf kan configureren. Is het dan mogelijk die router zodanig in te stellen dat hij de telemetrie tegenhoudt? En als ik dat doe, blijft Windows 10 dan nog gewoon werken?

(Eventueel zet ik eens per maand alles eventjes aan om updates te ontvangen.)

Of, als ik Linux installeer en binnen Linux Windows 10 draai (bijvoorbeeld via Wine) - dezelfde vraag als bij de router: kan ik Linux zodanig instellen dat die de Windows-telemetrie tegenhoudt en blijft Windows dan toch gewoon werken?
 

Cryofiel
7 jaar geleden
1.3K
SimonV
7 jaar geleden
"je zoveel mogelijk van die dingen uitzet": bij een update worden je privacy-instellingen zelfs weer teruggezet naar de oude instellingen... http://www.computeridee.nl/nieuws/review-windows-10-na-een-jaar/
SimonV
7 jaar geleden
Volgens deze site moet je hosts.bat naar je router of firewall kopiëren. https://github.com/WindowsLies/BlockWindows
SimonV
7 jaar geleden
Downgraden naar W8 is geen optie?
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, W10 is de enige versie die gegarandeerd ondersteund blijft worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kan de Telemetrie en andere privacy-instellingen eenvoudig aanpassen met O&O ShutUp10.
Hiermee verbeter je in een keer de privacy van Windows 10.

Windows blijft gewoon werken na het uitschakelen van privacy gevoelige instellingen en ook updates komen normaal binnen.

Je hoeft het programma alleen uit te pakken naar een map en dan uit te voeren. Installeren is niet nodig. Na starten van O&O ShutUp10 klik je op Actions en kies je voor "Apply all recommended setting", waarmee alle aanbevolen privacy instellingen worden gewijzigd.
Het programma biedt aan om eerst een systeem herstelpunt te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
OOSU10 ken ik en heb ik gebruikt. Maar het schakelt alleen datgene uit dat uitgezet kán worden. Er is ook telemetrie die zelfs met OOSU10 niet uitgezet kan worden. Om die uit te zetten heb je een router nodig, of een sandbox (zoals Wine) waarbinnen je Windows draait.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding