Kan mijn bestanden niet verwijderen. Wat kan ik doen?

Ben bezig met het digitaliseren van oude VHS banden en Video8 tapes. Ik maak gebruik van de Pinnacle Dazzle DVD recorder. Al 3 dagen gaat alles goed, maar nu is er om de 1 of andere reden iets fout gegaan. Geen probleem, gooi gewoon de laatste files weg en doe het opnieuw. Alleen lukt het me niet om 2 *.vob files weg te gooien. Wat ik ook doe, ik kom er niet van af. Iemand een simpel idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je een foutmelding? Meestal kun je bestanden niet verwijderen als ze nog in gebruik zijn bij een ander programma. Een simpel voorbeeld, stel ik speel met het programma Winamp een MP3 bestand af, in de tussentijd probeer ik dat bestand te wissen, ik zal dan een 'geen toegang' achtige foutmelding krijgen waaruit blijkt dat het op dat moment onmogelijk is het bestand te verwijderen. Dit zou in jouw geval kunnen komen doordat er een programma actief is (misschien niet zichtbaar) dat de VOBs nog geopend heeft. Mijn eerste advies zou dan ook zijn de computer herstarten en het nog eens proberen, lukt het niet, dan is de volgende stap achterhalen of er automatisch een programma is opgestart dat die VOBs in gebruik heeft. Je zou bijvoorbeeld met Ctrl Shift Esc taakbeheer kunnen opstarten en dan naar het tabblad processen gaan. Alles waarvan je denkt dat het niet hoeft te draaien zou je kunnen beëindigen, net zolang tot je de VOBs wel kunt verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als het na herstarten niet lukt is ook de veilige modus, wat hieronder in een antwoord wordt verteld een goed idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeker niet blind processen beeindigen dan kan je computer vast slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, en dan kun je dus in het ergste geval de computer nog eens herstarten. Als het probleem niet veroorzaakt wordt door Read-only is de kans toch erg groot dat het om een proces gaat dat het bestand in gebruik heeft, dat zul je in sommige gevallen moeten constateren door te elimineren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle programma's die gebruik kunnen maken van deze files zijn afgesloten. Foutmeldingen krijg ik ook niet, heb blijft allemaal oneindig doorgaan, er gebeurd niks en ik kan alleen met ctrl alt del het proces ongedaan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel vervelend, heb je de computer al eens herstart (al dan niet in veilige modus) om het vervolgens nog eens te proberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga ik nu proberen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, maar hoe start ik Vista in veilige modus op? Ik dacht met F8, maar dat werkt dus niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken zou f8 wel moeten werken, maar dan moet je het wel op precies het juiste moment doen, ik weet uit ervaring dat het soms gewoon niet lijkt te lukken. Aangezien het niet gelukt is in veilige modus zou je in ieder geval eens kunnen kijken of je het bestand nu wegkrijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de pc nu 5 maal opgestart en op het juiste moment F8 aangeslagen. Ik krijg dan alleen een ouderwets dos schermpje waar me gevraagd wordt met wat ik de pc wil opstarten. Mogelijkheden:
- floppy disk (heb ik niet)
- harde schijf (werkt niet en start windows gewoon op)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- vanaf usbstick Het wil dus niet lukken. Heb Malwarebytes en Norton al de boel laten controleren, maar die vinden niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde van iemand die hier op bezoek kwam tussendoor dat dit vaker voorkomt met Vista. Ik ben even door mijn ideeën heen helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komop Lodewijk, je laat me nu toch niet in de steek?
Geintje, hahaha..... wel jammer, kom er gewoon niet uit. Dacht dat het iets simpels zou zijn. Ook de filename een andere naam geven maakt niks uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Apart dat dat wel kan, een andere naam geven, dat betekent ook al dat het geen probleem is met de toegang tot het bestand, want dan kon dat ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De volgende mogelijkheid die ik nog in gedachten heb is een 'ownership' probleem. Bestanden hebben machtigingen. Als je rechts klikt op een bestand en je gaat naar de Eigenschappen, dan krijg je (althans in XP, maar in Vista zit de optie ook in licht gewijzigde vorm) de optie beveiliging (in XP is het een tabblad). In dat tabblad wordt van het geselecteerde bestand weergegeven wie welke rechten heeft. Een mogelijkheid is dat jouw gebruikersnaam er tussen staat, maar dat je niet de juiste rechten hebt om dit bestand te kunnen verwijderen, vaak kun je in dit scherm dan jezelf rechten geven (als je geluk hebt) door voor je eigen gebruikersnaam 'volledig beheer' of iets van soortgelijke strekking aan te vinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rare is, het gaat om een Video_TS map, die is aangemaakt nadat ik een Video8 bandje heb omgezet naar een digitaal bestand. In de map bevinden zich 2 files: vts_01_3 en vts_01_4. De vts_01_2 en vts_01_1 kon ik zonder problemen weggooien, maar die andere 2 files blijven gewoon staan. Kan ook hun naam niet veranderen (geprobeerd) en kan zelfs niet eens recht op de file klikken om de eigenschappen van deze file te lezen. Ook zie je normaal gesproken bij Vista op er files in een map zitten, maar deze map laat zien dat hij leeg is. Niet waar natuurlijk, want die 2 files zitten er gewoon in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja, ook via het oude dos scherm kan ik ze niet deleten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is er echt iets vreemds aan de hand. De bestanden lijken me corrupt. Ze staan er wel, maar niet alle informatie die normaal gesproken op de harde schijf wordt bijgehouden over het bestand staat er, of het staat niet op de juiste locaties. Ik zoek nog even iets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zou kunnen proberen is: start -> uitvoeren -> cmd -> chkdsk K: /F /R waar K de driveletter moet zijn waar je bestanden opstaan. Of heb je zoiets toevalligerwijze al geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momenteel loopt er een uitgebreide scan van Norton, want er gebeuren meer rare dingen. Als die klaar is, ga ik chkdsk proberen, had ik nog niet gedaan.
Bedankt tot hier :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan, ik hoop dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Resultaat:
Het type bestandssysteem is NTFS. Chkdsk kan niet worden uitgevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Chkdsk kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? Weet niet wat ik me op me hals ga halen, dus doe dit liever nog niet. Toch kan ik er maar niet achter komen welk proces er dan wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is lastig, ik weet zo ook niet uit mijn hoofd hoe permanent dat is en wat het precies inhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lodewijk, ik heb het probleem opgelost. Was niet van plan om er meer tijd aan te verliezen. Er klopte gewoon iets niet. Heb de belangrijke dingen naar een externe harde schijf gecopieerd en mijn E schijf geformatteerd. Zelfs dit ging niet probleemloos. Als je een antwoord geeft met formateer die boel, kan ik je de 10 punten geven voor alle moeite.

Het beste antwoord

Ik vind het jammer dat het noodzakelijk is gebleken om te formatteren.

Normaal zou ik op basis van wat we nu weten gezegd hebben om onderstaande uit te voeren (dit even zodat iemand die deze vraag in de toekomst ziet er ook nog wat aan heeft).

- Kijken of er programma's open staan, zo ja, afsluiten.
- Nogmaals proberen.
- Taak beëindigen van processen waarvan je denkt dat ze mogelijk het bestand in gebruik hebben en / of zo'n unlockprogramma gebruiken zoals dat hier elders genoemd wordt.
- Opnieuw proberen.
- Indien het lukt nogmaals proberen in Veilige Modus.
- Proberen 'eigenaar' te worden van het bestand door de daartoe geëigende command line opdracht te geven
- Nogmaals proberen
- Eventueel als het mogelijk is opstarten met bijvoorbeeld ee Knoppix Linux CD en het dan nog eens proberen
- CHKDSK met de juiste opties, bij de vraag:
ALLE GEOPENDE INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? zou je dan (mits je een backup hebt van je gegevens) Ja kunnen antwoorden, je hebt kans dat het toch drastische gevolgen blijkt te hebben, maar dat risico kun je dan nemen.
- Blijkt ook dat niet gewerkt te hebben dan zou je third-party software kunnen proberen die net als checkdisk (CHKDSK) de functie heeft om bijvoorbeeld beschadigde sectoren en corrupte bestanden op te sporen en te repereren (maar dan moet je wel een dergelijk programma hebben).
- Laatste optie zou zijn (afhankelijk van hoe erg het probleem is) om de schijf te formatteren, zoals je nu uiteindelijk gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min of meer heb ik dit ook allemaal gedaan. Alleen heb ik na het Chkdsk het risico niet willen nemen om door te gaan.
Uiteindelijk heeft het programma Pinnacle Instant DVD Recorder voor de nodige problemen gezorgd. Heb dit weggegooid, opnieuw geinstalleerd en nu werkt alles gelukkig weer.
Ik dank je zeer voor alle hulp en de 10 punten zijn natuurlijk voor jou.

Andere antwoorden (4)

Al in veilige modus geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan met geen mogelijkheid opstarten in veilige modus. F8 lijkt niet te werken.
Waarschijnlijk heeft een ander programma dat bestand in gebruik. Je kunt het programma unlocker (http://ccollomb.free.fr/unlocker/) (Freeware) gebruiken om het programma te lokaliseren welke het bestand in gebruik heeft en zo nodig dat programma af te sluiten.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik het programma Lock hunter. Hiermee kan je programma's die "vast" staan toch verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het best Lockhunter gebruiken.
Unlocker werkt ook maar volgens sommigen bevat deze spyware.