windwow10:hoe kan ik voorkomen dat mijn pc automatisch ontwaakt als ie in sluimerstand staat?

de vraag is al eens gesteld voor windows8,. het antwoord van Simon kan niet vertalen naar Windows10

Toegevoegd na 15 uur:
sandokan bedankt zover!
ik kom bij windows-logboeken en ik zie vier submappen, maar dan raak ik het spoor bijster. ik heb bij enkele ervan power-troubleshooter ingetypt maar er is geen zoekactie mogelijk.

de twee oorzaken die jij ziet, zeggen mij niks. wel was het gisteravond zo dat een paar minuten na het in sluimerstand zetten, de pc weer spontaan aansloeg. of er dus een vast tijdstip is zoals ik eerst dacht, weet ik niet meer zo zeker.
aansluitend op jouw suggestie: hoe kan ik apparaatbeheer benaderen en daar actie ondernemen?

Toegevoegd na 21 uur:
dank voor je antwoord. maar ik ben te onbedreven om uit te komen waar ik wil zijn. dus het lukt me nog niet om het probleem op te sporen. maar je hebt de richting aangegeven, ik blijf gewoon zoeken.

Toegevoegd na 1 dag:
dank voor je antwoord. maar ik ben te onbedreven om uit te komen waar ik wil zijn. dus het lukt me nog niet om het probleem op te sporen. maar je hebt de richting aangegeven, ik blijf gewoon zoeken.

wat betreft je reactie: zou je kunnen uitleggen hoe ik kan uitzoeken of de aanvraag om op te starten ook bij mij een rol zou kunnen spelen, zodat ik daar zelf ook iets aan kan doen?

Is er geen mogelijkheid om alle aanvragen om te ontwaken in één keer te blokkeren?

Toegevoegd na 1 dag:
dit gaat goede kant op! maar ik kom uit bij mapje Autowake, jouw zoekterm levert niets op.

Toegevoegd na 1 dag:
zie berichten!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mijn geupdate antwoord. Ik zag opeens het volgende op mijn eigen W10-machine:
Oorzaak van ontwaken: Timer - De geplande taak NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Reboot wordt uitgevoerd, waarmee het inschakelen van de computer wordt aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er in één klap voor zorgen dat geen enkel apparaat of programma je PC uit slaapstand haalt, kan alleen als je de slaapstand helemaal uitschakelt.
Zie aangepaste antwoord voor een manier om wel alle taken te vinden die dit kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek je met beheerdersrechten in "C:\Windows\System32\Tasks" en heb je indexeren aanstaan?
Kijk anders met een teksteditor, zoals Notepad++ of Pspad (of desnoods Notepad) naar het bestand Reboot in "C:\WINDOWS\System32\Tasks\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator".
Wat staat daarin bij de sleutel waketorun?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb je bericht gelezen en zie je printscreen. Je bent al heel ver, dit is de juiste map. Hierin zitten gewoon tekstbestanden, of eigenlijk xml-bestanden. Als je geprobeerd hebt naar de tekst waketorun te zoeken en je hebt niets gevonden, is dat waarschijnlijk vanwege het feit dat Microsoft systeembestanden niet indexeert.
Ik zoek zelf bijna nooit via Windows zelf, maar gebruik zelf Search My Files van Nirsoft. Dat is een betrouwbaar programma, dat niet eens geinstalleerd hoeft te worden. Ik zal het antwoord updaten, dan kan ik ook een screenshot meeposten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ben erin geslaagd om het printscreen dat je stuurde te reproduceren. zoeken levert geen hits op. ook niet als ik stoei met dat data.
operatie hopeloos he?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie mail die ik zojuist heb verstuurd.

Antwoorden (1)

Dat is afhankelijk van wat de logs vertellen. Tik Windows-toets+X en ga naar Computerbeheer, daar naar Windows-Logboeken en dan Systeem. Ga daar naar de tijd waarop het ontwaken optreedt, of zoek/filter op bron Power-TroubleShooter.

Bij mji zie ik 2 oorzaken:
Het systeem is uit een toestand van laag energieverbruik gekomen.
1) Oorzaak van ontwaken: Apparaat -Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0100 (Microsoft)
2) Oorzaak van ontwaken: Timer - De geplande taak NT TASK\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\AUSessionConnect wordt uitgevoerd, waarmee het inschakelen van de computer wordt aangevraagd.

Een apparaat kun je in apparaatbeheer z instellen dat het je PC niet uit de slaapstand mag halen en een taak kun je ook die rechten ontnemen.

Toegevoegd na 12 uur:
update n.a.v bewerking vraag. Indien van toepassing op het apparaat heeft het als je erop rechtsklikt in apparaatbeheer een tabblad energiebeheer. "Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen" kun je uitvinken.

Maar zonder gegevens is het lastig troubleshooten. Als je de computer op dit soort gedrag op heterdaad betreft, kun je ook in een commandprompt "powercfg -lastwake" geven, dan krijg je de oorzaak. Maar om het proces kort te sluiten: in computerbeheer heb je ook de task scheduler. Onder Microsoft Windows staat daar o.a. een sleutel "UpdateOrchestrator". Kijk daar eens of er geen taken zijn die de PC uit slaapstand mogen halen.

Toegevoegd na 1 dag:
Er in één klap voor zorgen dat geen enkel apparaat of programma je PC uit slaapstand haalt, kan alleen als je de slaapstand helemaal uitschakelt.
Maar er is wel een manier om in één keer alle taken te vinden die je PC uit de slaapstand mogen halen. Ga in Verkenner naar het pad "C:\Windows\System32\Tasks" en zoek op de tekst "true" (beide keren zonder de aanhalingstekens).

De taken die je zo vindt kun je uitzetten via Taakplanner. Tik Windows-toets+X en ga naar Computerbeheer, dan Taakplanner > Bibliotheek voor Taakplanner. Ga op de desbetrffende taak staan en kijk op het onderste paneel maar het tabblad Voorwaarden. Zet daar het vinkje uit met de tekst "De computer uit slaapstand halen om deze taak uit te voeren".

Toegevoegd na 2 dagen:
Met Search My Files van Nirsoft (http://www.nirsoft.net/utils/search_my_files.html) kun je vinden wat Windows niet kan. Zie mijn screenshot.

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog een poging ivm screenshot.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dan maar even als link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/482702/search_my_files.jpg