Ik heb een map met bestanden van in totaal 10gb op een externe ssd schijf gezet, Hoe kom het dat het op de ssd schijf 5x meer is?

Grootte 10,4gb
Grootte op schijf 50,3gb
(388.000 bestanden in 717 mappen)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het ligt aan de settings waarmee de SSD is geformatteerd: het lijkt erop dat er een "allocation unit size" van 128 kilobyte is gekozen, en dat betekent dat files die kleiner zijn dan 128 kilobyte, toch die 128 kilobyte innemen, zelfs al zijn ze maar 1 byte lang. Als je 388000 keer 128kb neemt, dan kom je namelijk al aardig in de buurt van de 50GB.

Toegevoegd na 59 minuten:
Bijvoorbeeld exFat, dat sommige SSD fabrikanten gebruiken om hun apparaten mee te formatteren af fabriek, heeft de mogelijkheid om 128kb te gebruiken als minimumafmeting.
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor de hulp, het stond inderdaad op 128kilobyte, weer wat bijgeleerd, grotjes en nogmaals dank