Welke factoren kunnen een besturingssysteem succesvol maken?

Hoe is Windows, Linux, ... succesvol geraakt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Windows is niet zo zeer succesvol alswel een monopolist. Linux is open source (waar dus wereldwijd vrijwilligers aan meewerken) en Apple is meer een lijfsteil...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweeel
Een monopolist is per definitie succesvol. Hoe zou deze anders monopolist geworden zijn?

Antwoorden (1)

Linux is niet-succesvol. Laten we dat vooropstellen. Technisch wellicht beter, maar verre van een succes (Android daargelaten). Windows is succesvol geworden omdat MS-DOS succesvol was (de voorloper) en omdat IBM en IBM-clones (x86, de hardware waar MS-DOS op draaide) succesvol waren en MS-DOS makkelijk te kopiëren was.

Pogingen van IBM om met OS/2 de OS-markt terug te veroveren hebben keihard gefaald.

Als eenmaal iedereen zo goed als hetzelfde OS gebruikt, heb je te maken met wat je kan noemen vendor lock-in. Software die je gebruikt of zelfs bestanden kan je alleen maar op dat OS draaien of openen. Althans zeker zoals MS het doet met vele eigen standaarden. Er was zelfs een tijd dat je alleen met IE kon browsen omdat veel sites alleen goed om konden gaan met IE.

Windows/MS-DOS zijn niet groot geworden omdat het beter was dan een alternatief, in tegendeel. Alleen sinds XP(2000) en Windows 7/8/10 is Windows een goed product. In de tijden van 98 was het soms een grote ergernis. In de tijden van 3.x kon je gelukkig weer terug naar MS-DOS als dat nodig was.

Toegevoegd na 2 minuten:
OSX zit standaard op alle Mac's en is een klein succes vanwege iets wat gebruikers van Apple rondzingen en ik nooit m'n vinger achter heb kunnen krijgen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De huidige populaire OS'sen Android en iOS zijn een voortvloeisel uit de keuze van veel bedrijven om Android als OS te gebruiken voor hun smartphone en voor iOS omdat wederom Apple gebruikers zweren bij een iDevice.

De OS'sen daarvoor hadden veel minder apps en mogelijkheden.

Uiteindelijk is dat vaak doorslaggevend. De bereidheid van ontwikkelaars om op jouw platform een programma(app) te schrijven. En de hardwarefabrikanten die jouw OS voorinstalleren (of in geval van Apple eigen OS op eigen hardware).

Dit zorgt voor een opwaartse dan wel neerwaartse spiraal.

Toegevoegd na 28 minuten:
De volgende strijd (PC, mobile) wordt Smart TV-OS. Wederom zullen de fabrikanten van de apparaten een keuze maken en de keuze van de meerderheid zal een winnaar uit gaan wijzen.

Toegevoegd na 28 minuten:
http://www.techradar.com/news/television/how-android-tv-webos-firefox-os-and-tizen-powered-smart-tv-into-a-new-age-1279578

Toegevoegd na 1 uur:
Goeie toevoeging van WasMaes. Buiten de consumenten OS'sen om is Linux wel succesvol te noemen namelijk als serverOS.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijna alle webservers draaien op Linux, Als je als consument er niet direct zoveel mee hebt te maken betekent niet dan ze niet succesvol zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad geen rekening mee gehouden in dit antwoord. Heb idd alleen vanuit een consumentenoogpunt het verhaal bekeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus zou ik zeggen: Windows is geen succes. Ja, commercieel gezien wel, maar zelfs Microsoft heeft in Redmond zijn kritieke systemen niet uitgerust met Windows.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@sandokan. Maar dan is Windows toch nog steeds een succes?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vond deze nog: Cringely's Third Law: to succeed, a PC architecture must have an application which alone justifies buying the whole box -- a killer app. Dankzij (ergens in de 50 minuten):
https://www.youtube.com/watch?v=bPFgWl6IWzw Dat is de reden geweest van de dominantie van IBM en de bijna-ondergang van Apple.