Waarom start mijn laptop met windows 10 langzamer op dan die van mijn vriend?

Ik heb laatst de upgrade uitgevoerd van windows 7 naar windows 10, maar het opstarten van mijn laptop duurt bij mij ongeveer 2-3 minuten. Een vriend van mij heeft zijn laptop die eerst over windows 8 beschikte ook geupgrade naar windows 10, maar als hij hem opstart is dat zo gebeurt binnen 20 seconden. Hoe kan dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Windows 10 maakt gebruik van hybrid startup/shutdown, in Windows 7 had dat ook aan moeten staan zodat tijdens de upgrade die instelling ook meegenomen werd. Kennelijk stond dat op de laptop met windows 8 wel aan. In hybrid modus wordt de kernel in een bevroren staat gebracht in plaats van het opnieuw opbouwen tijdens de opstart fase, dit scheelt veel tijd. Zie het als een vorm van hibernation die bekend is onder Windows 7/XP

Sommige laptops starten sneller op dan anderen, omdat ze bijvoorbeeld andere processors hebben, of omdat jouw laptop simpelweg ouder is. Ook kan het dat je veel meer zware programma's erop hebt staan. Zo zijn er nog veel dingen die de reden kunnen zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100