hoe zorg ik ervoor dat mijn laptop minder hard blaast?

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe hp pavilion notebook gekocht. Maar hij blaast aanzienlijk hard voor een nieuwe laptop, en als ik erop wil gamen (waar hij ook voor bedoelt is) blaast hij zelfs nog harder. Is dit een fabrieksfout of wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.3K
capthavoc
8 jaar geleden
Ik zou zeker een temp monitor fans programma proberen om de temp eens te monitoren over een bepaalde tijd
want ik kan me niet voorstellen dat je als je alleen het buroblad zit dat hij dan zo hard moet blazen ?
misschien staat hij in bios zo zuinig afgesteld dat hij veel te vroeg aangaat het is niet normaal lijkt mij
maak desnoods een filmpje als het gebeurd
misschien kan je daarmee een andere laptop vragen want als hij echt spiksplinternieuw is hoort dat echt niet zo te zijn.
het kan een slechte pasta verbinding op je cpu zijn of stof in je inlaat kanalen ?
een maandag ochtend model ? een goed bewijs filmpje kan helpen zeker als je de temp monitor programma in beeld hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als ik gewoon op mijn bureaublad zit heeft hij een normale temp denk ik ( 37 tot 45 ), maar als ik een spel start gaat hij al snel naar de 55 tot 60 graden. IK denk dat dit helemaal niet normaal is voor een gloednieuwe laptop, ik heb toch al zeker de volledige prijs moeten betalen. Een filmpje maken en terug gaan naar de winkel is dus volgens jou de beste oplossing?
Cryofiel
8 jaar geleden
Hoezo filmpje? Gewoon teruggaan naar de winkel en laten zien wat er gebeurt is toch voldoende?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja, dat denk ik ook. maar je weet maar nooit of ze moeilijk gaan doen
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat zou je op een filmpje nou méér kunnen laten zien dan op de laptop zelf? Ik zou als verkoper eerder vertrouwen op wat ik ter plekke op de laptop zelf zie gebeuren, dan op een filmpje waarvan ik niet weet hoe er mogelijk met de situatie is geknoeid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
55 to 60 graden is helemaal niet zo uitzonderlijk. Het hangt er natuurlijk ook van af of je laptop goed kan koelen en wat voor spellen je speelt.

Antwoorden (2)

Een laptop heeft niet voor niets "Verntilatoren"
als ie hard blaast betekent dat ie veel moet koelen, Je kan het vast wel uitzetten maar dan kan je computer warm worden, Thermal throttle (Bepaalde componenten langzamer laten werken als ie warm wordt om overhitten/ Doorbranden te voorkomen), etc, etc.
Als ik jou was zou ik er gewoon af blijven en hoe irritant het ook is, Als computer midden in een spel super langzaam wordt (Thermal throttle) of kapot gaat is dat veel en veel irritanter ;)

Vriendelijke groet,
(DJ) Davy
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan ook zijn dat je de ventilatieroosters aan de onderkant van de laptop te veel afsluit waardoor de warme lucht niet kan ontsnappen. Het gevolg is dat de temperatuur in de laptop oploopt en de ventilatoren harder moeten gaan draaien om te koelen: dat kan extra lawaai betekenen!

Dat de ventilatoren harder gaan draaien als je aan het gamen bent is normaal: de processor en de videokaart worden dan zwaar belast. Ze verbruiken dan meer stroom en daar komt (aanzienlijk) meer warmte bij vrij.