Kan ik mijn C schijf uitbreiden met een andere schijf?

De situatie: Ik heb een systeempje met Windows 7. De C schijf is helaas maar 20 GB groot(dit kwam toen zo uit), en deze zou ik graag willen uitbreiden omdat windows begint te zeuren dat er te weinig ruimte is voor updates e.d. Ik heb er al een andere schijf van 40 Gig in gezet, is er een mogelijkheid de C groter te maken met de nieuwe van 40? Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, in schijfbeheer kan je beide schijven als dynamische schijf samensmelten tot 1 volume van 60 GB.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt op de D schijf mappen "Program Files" en "Program Files (X86) maken.
In deze gelijknamige mappen op de C staan nu je geïnstalleerde programma's zoals Word en Firefox.
Je verwijdert alle programma's die je hebt geïnstalleerd en herinstalleer die in D:\Program Files en D:\Program Files (X86). Dat kun je opgeven als je ze installeert.
Ook kun je mappen met foto's en documenten naar de D-schijf verhuizen. Dan heeft Windows op de C-Schijf meer ruimte. Kijk ook of de prullenbak leeg is en dat na je actie de mappen "Program Files" en "Program Files (X86) op de C-schijf leeg zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is als je een 64-bits systeem hebt; anders is er maar een van de Program Files mappen aanwezig.

Toegevoegd na 6 uur:
Je kunt ook de pagefile naar D schijf verhuizen. Dat kun je het beste als eerste doen zodat de file niet gedefragmenteert raakt. Scheelt een paar GB. Als er al wat op staat; eerst de D-schijf defragmenteren. In het configuratiescherm kun je zien hoe je de pagefile kunt verplaatsen.

Toegevoegd na 23 uur:
En met de pagefile op de andere schijf wordt je oude PK ook nog sneller!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ehm, ik vind dit een ontzettende omslachtige amateuristische benadering van het probleem. Want het is bijna ondoenlijk om alles te herinstalleren. met het commando subst fop je windows door de program files folder ergens anders voor te spiegelen... dus windows denkt dat deze op C:\program files is, maar leeft fysiek op d:\program files.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je maar 20GB ter beschikking hebt zullen er niet zoveel programma's opstaan. En je zult toch alles bij de hand hebben als je b.v. een nieuwe PC hebt en je programma's daar opnieuw installeert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Okay, maar waarom zou zoveel moeite op je hals halen als je dat met één regel code kunt oplossen als je niet wilt clonen?
Je zou beter een 1:1 copy(clone) kunnen maken van je 20GB op die 40GB grote schijf en deze als master laten dienen(ik gok dat je nog op PATA/IDE zit met master/slave). Scheelt een hoop rompslomp...na deze clone heb je weer 20GB extra erbij.
easUS Todo is een gratis programma die dat heel mooi kan(zelfs als windows loopt!)