Graag zou ik weten hoe je de vele mapjes in de computer slim kunt indelen zodat je het overzicht kunt houden?

Ik doel dan ook het feit dat als je bijvoorbeeld 'opslaan als' doet, dit altijd naar 1 en hetzelfde mapje gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Hiervoor zijn verschillende manieren.

1. De eerste is een technische.
In de laatste versies van Windows en vooral in Windows 7 worden bestanden opgelsagen in documenten. Deze bevatten als basis categorieën muziek, films, documenten en afbeeldingen. Het automatisch opslaan in de juiste categoriën gaat in Windows 7 een heel stuk makkelijker dan in de voorgangers heb ik gemerkt omdat je in Windows 7 meerdere locaties kunt toevoegen in de bibliotheek en meerdere bibliotheken kunt aanmaken.

2. De tweede manier is een semantische
Je kunt bestanden hiërarchisch opslaan, in mappen, maar je kunt een bestand zodoende in maar één mapje doen. Sorteer je dan op tijd of op hobby, of op type.

Om semantisch te ordenen heb je software nodig. Voor muziek kan je denken aan een programma als i-Tunes of Mediaplayer die je hele harde schijf doorzoekt en je kunt ordenen op album, datum. titel. Datzelfde is mogelijk voor afbeeldingen met Google Picassa. Het maakt dan niet meetr uit waar ze zich bevinden op de harde schijf.

Een programma om meerdere typen informatie (dus ook documenten, links, etc..) semantisch te ordenen is "the Brain". Een geweldig stukje software die relaties aanmaakt tussen bestanden als desktopapplicatie.

http://www.thebrain.com/

3. De derde manier is de hiërarchische ordening in submappen
Om hierarchisch te ordenen zou je het principe van 7 aan kunnen houden. je kunt dit nalezen in 100 lifehacking tips: tip1: De macht van 7
tip 41: organiseer je documenten.

http://lifehacking.nl/algemeen/download-nu-gratis-het-lifehacking-ebook/

Bij de macht van 7 gaat er vanuit dat je een lijst van 7 (folders) makkelijk kan overzien. Binnen die 7 folders maak je weer subfolders aan als dat nodig is. Het is maar een voorbeeld om het overzichtelijk te houden, het gaat niet om het getal 7 volgens de schrijvers.

Toegevoegd na 1 uur:
TIP: Vooral de Personal Brain is leuk om eens mee te experimenteren. Testversie is te downloaden. Het is eigenlijk een semantische zoekmachine die relaties weergeeft en verschillende doorsneden kunt maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zou je computer kunnen vergelijken met 1 grote kast met laatjes. Dat is dus "mijn documenten". Laten we aannemen dat je je computer prive gebruikt. Dan zou je een onderverdeling kunnen maken op jaar maar ook op verschillen de groepen: correspondentie, hobby, huisdieren , kinderen, auto enz. Daar kun je zelf het beste namen aan geven die jou het beste passen. Aan het eind van het jaar kun je die mapjes weer onderbrengen in een map met het juiste jaartal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergeet ik te zeggen dat als je "opslaan als" drukt, dat je dan de map waarin je het opslaat kun wijzigien in de map van jou keuze. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is helaas geen simpele oplossing hiervoor, maar met een beetje moeite kun je het een stuk makkelijker maken voor jezelf.

Heb je prive en werk bestanden zorg dan dit je dit altijd netjes in 2 mapjes opslaat. Dit geld ook als andere mensen de computer ook gebruiken, zorg dat iedereen zijn eigen folder heeft.

Bekijk de bestanden die je nu hebt, staan hierin veel financiele gegevens bijvoorbeeld, maak dan in je prive folder een map 'financien'. Dit kun je weer verder indelen naar verzekeringen en pensioen bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt voor vakanties. Maak hier een folder voor en zet alles daarvan in deze map.

Dit betekend wel dat je altijd voor elk bestand de juiste plaats moet kiezen. Maar zo vreemd is dat niet, als je bestek opruimt sorteer je ook altijd de vorken bij de vorken enz. Dat gaat op de computer net zo.

Nog een tip is om een mapje 'tijdelijk' te maken. Zet hier alleen dingen in die je na gebruik gelijk weer weg kunt gooien. Zo weet je altijd zeker dat je een bestand niet meer nodig hebt als het hierin staat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het jezelf ook een stuk gemakkelijker maken met de namen die je aan bestanden geeft.

Om een voorbeeld te geven van een mapje voor inkomende en uitgaande post:

jjmmdd

Dus komt er op 16 december 2009 een brief of e-mail binnen over de hondenbelasting, dan sla je die als volgt op:

091216 IN hondenbelasting

Als je die brief beantwoordt op 3 januari 2010, sla je die als volgt op:

100103 UIT hondenbelasting

Hetzelfde principe kun je ook op allerlei andere zaken toepassen, je mapjes worden er (gesorteerd op naam) heel overzichtelijk door. Je kunt op dezelfde manier ook aan versiebeheer van documenten doen. Bijvoorbeeld:

091218 brief hondenbelasting CONCEPT
091223 brief hondenbelasting COR (versie met correcties)
091229 brief hondenbelasting CONCEPT2
100103 brief hondenbelasting DEF (definitief)

Zo kun je altijd oude versies van een document bekijken (die heb je immers niet overschreven), terwijl je er wel zeker van bent dat je werkt in de meest recente versie, en niet per ongeluk een concept verstuurt in plaats van de definitieve versie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zeker een miljoen bestanden op mijn PC... En een stuk of 12 schijfletters... Dus eerst kies ik op welke schijfletter ik iets wil hebben, en daar weer onderverdelen in mapjes.
Waar ik elk geval een vreselijke hekel aan heb is de standaadindeling van Windows... Mijn
documenten, Mijn afbeeldingen, Mijn muziek etc... Vreselijk, die voorgebakken keuzes. En 't woord 'Mijn' is ook kolder, waarom staat dat ervoor? Onoverzichtelijk.

Nee hoor, ik maak mooi mijn eigen indelingen. Maar 't heeft niet zoveel zin mijn indelingen hier op te lepelen, want ik heb andere bestanden en meer harde schijven en partities dan jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig vervangen in Windows 7 door bibliotheken die je geheel naar eigen inzicht kunt indelen, ook de locaties. Dus in jouw geval zelfs over de 12 schijven heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb die 12 schijfletters ook weer onderverdeeld, hoor :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, maar dat kan dan ook. Een bibliotheek bevat een locatie (met submappen).