Hoe krijg ik Ubuntu 14.04 LTS zo ver dat 'ie weer uit gaat na een druk op de powerbutton van de PC ?

Bij de vorige versie ging er na een druk op de knop een tellertje lopen en na 30 seconden ging de PC zich afsluiten. Nu krijg ik een menu met 4 icoontjes te zien (slaapstand, herstarten, afmelden en uitzetten) en MOET ik met de muis een keuze maken. Anders blijft de PC gewoon aan.

Ik wil graag dat 'ie na 30 seconden weer vanzelf uit gaat !

Maar hoe stel ik dat in ?

Het beste antwoord

Het is niet de meest elegante oplossing maar als je met nano na de shebang in het /etc/acpi/powerbtn.sh script het volgende typed: shutdown -h now

Gebruik hiervoor je favoriete editor, hieronder wordt nano gebruikt:
sudo nano -w /etc/acpi/powerbtn.sh

Dan sluit je PC af wanneer je de powerbutton drukt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onder settings / power staat hoe hij op de powerbutton moet reageren.
Je kunt daar instellen dat hij 'shutdown' moet doen. Let op, je kunt instellen dat hij anders reageert als hij op netstroom werkt en als hij op de accu werkt.
Persoonlijk vind ik het minder verwarrend als hij altijd hetzelfde doet, maar je kunt het instellen.