Kan je op een mac windows draaien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
janprokles
9 jaar geleden
het kan wel! maar hoe moet je me niet vragen. ik heb net een nieuwe macbook pro aangeschaft bij de mediamarkt. en die vertellen mij ook dat als de software van mac niet bevalt. dat je ook windows erop kunt zetten.
vraag anders even voor info of begeleiding bij de plaatselijk computer winkel

Antwoorden (2)

Ja, dat kan.

Er zijn twee verschillende methoden om Windows op een Mac te draaien. In ieder geval hebt u (al dan niet gratis) software nodig. Daarnaast moet u, het zal u niet verbazen, over een volledige versie van Windows beschikken die u nog op een computer mag installeren. Bij de eerste methode installeert u Windows op zo'n manier dat u bij het opstarten van de Mac telkens de keuze hebt tussen Mac OS X en Windows. U werkt dan dus met het ene systeem óf met het andere. De Mac stelt al zijn processorkracht beschikbaar aan het besturingssysteem dat op dat moment draait. Wilt u vervolgens weer met Mac OS X werken, dan moet u de Mac dus opnieuw starten. Wilt u alle prestaties van Windows optimaal benutten, bijvoorbeeld omdat u games speelt, dan is dit de ideale methode, al is het de lastigste van de twee methoden en neemt het de meeste tijd in beslag. U hebt hiervoor het programma Boot Camp nodig, dat al op de Mac is geïnstalleerd.
Bij de tweede methode, ‘virtualisatie' genoemd, draait u Windows én Mac OS X naast elkaar. Dat wil zeggen, u installeert onder Mac OS X een programma dat een Windows-computer nabootst. Overigens kunt u binnen zo'n virtualisatieprogramma ook andere besturingssystemen installeren, bijvoorbeeld Linux. Dit lijkt misschien een minder geschikte oplossing, maar het zal u waarschijnlijk verbazen hoe goed en snel Windows op deze manier naast OS X draait, compleet met beeld, geluid en ondersteuning van programma's en apparaten. Bovendien is het heel makkelijk om bestanden en mappen tussen Windows en Mac OS X uit te wisselen.
SimonV
9 jaar geleden
Jazeker kan dat! Het superieure Microsoft Windows draait ook op deze apparatuur. Er zijn verschillende manieren. Bootcamp is het meest gebruikt. Let er wel op dat je de meest recente versie van het Apple OS gebruikt om Windows 8.1 te kunnen draaien. Oudere versies van Apple OS kunnen niet goed met Windows 8.1 om gaan. De juiste Windows drivers zijn namelijk niet gecreeerd voor de oudere Mac OS'en.

Hiermee is je vraag beantwoord.

Als extraatje nog... hoe.
Best veel stappen, maar allemaal wel redelijk simpel. Het best kan je even op de site van pcworld kijken (zie link)

Succes met het voorzien van je mooie hardware met het perfecte Operating System!

Toegevoegd na 1 minuut:
Let er op dat je wel een Windows licentie nodig hebt om de installatie van Windows te kunnen doen