Waarom werkt Startup Repair (windows 7) niet?

Hallo,

Ik heb mij net aangemeld op dit forum omdat ik een probleem heb met de Samsung Notebook van mijn moeder.

De notebook start het systeem niet meer op. Ik krijg eerst een melding of ik het systeem in veilige modus wil opstarten of op de normale manier.
In de normale modus krijg ik alleen een zwart scherm na het laadbalkje van Microsoft Corporation, dat werkt dus niet.
In veilige modus start ie Startup Repair. Vraagt nog een taal te selecteren waar ik Dutch selecteer. Vervolgens begint ie met zoeken naar problemen.Helemaal bovenaan in datzelfde venster staat ; Your computer was unable to start.

Hier blijft het ook bij, en blijft ie allleen maar 'zoeken' naar problemen. Ik heb het al paar keer echt lang z'n gang laten gaan maar er komt niet en blijft maar zoeken.

Ik heb het een en ander gelezen over een Ultimate Boot CD etc maar ik zit dus met een notebook ZONDER cd-driver.

Hoe kom ik weer in het systeem? En blijven alle bestanden behouden? Er staan namelijk belangrijke gegevens in waarvan geen backup is gemaakt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
capthavoc
10 jaar geleden
Zit er op deze notebook ook een herstel partitie ?
dus niet alleen de veilige modus optie ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb net gekeken voor de herstel partitie. Ik heb de handleiding van de Samsung gedownload en heb toen gevonden hoe ik via Samsung Recovery Solution 5 een herstel kon uitvoeren zonder dus in Windows zelf te moeten zijn. Nu is het probleem......na dat ik op F4 heb gedrukt bij het opstartlogo SAMSUNG gaat ie mooi naar het Samsung Recovery Solution 5 programma, er staat dan please wait..............en vervolgens is dat het enigste scherm wat ik te zien krijg want daar blijft ie op hangen. Ik was al blij dat ik uberhaupt een ander scherm kreeg dan dat van Startup Repair, maar helaas schiet dit nog niets op. Het is een Samung NC-110 Notebook (windows 7 starter)

Het beste antwoord

Je bent dus zelfs niet in veilige modus terecht gekomen. De modus waarin ie startup repair start heet Windows RE. Blijkbaar kan het systeem niet automatisch met startup repair hersteld worden.

Wat je nu best eerst doet om je bestanden te redden is een usb-stick maken met een linux-live-distro. Hiervan kan je de laptop dan opstarten om alle bestanden naar een externe harddisk te kopiëren. Werkt het opstarten van een linux-live-systeem ook niet dan is het een hardwarematig probleem. Neem dan de harddisk uit de laptop en sluit 'm aan op een ander systeem om je bestanden te redden.

Ga dan terug naar Windows RE. Aangezien startup repair daar niet automatisch aan de slag kon zal je moeten proberen windows manueel te herstellen. Dan kan je doen door binnen Windows RE de cli te starten en volgende commando's 1 voor 1 te laten uitvoeren: bootrec /fixmbr ; bootrec /fixboot ; bootrec / scanos ; bootrec /rebuildbcd

Als dat niet werkt zou het probleem bij het register kunnen liggen. Je kan een herstelpoging starten vanuit windows RE maar doe dat alleen als je weet dat je zelf iets aan het register veranderd hebt.

Een laatste hersteloptie is volgend commando in de cli: sfc /scannow /offbootdir=x:\ /offwindir=y:\windows

x moet je hier vervangen door de bootpartitie en y door de systeempartitie. Om er zelf zeker van te zijn dat je de juiste letters gebruikt (je kan nooit uitsluiten dat deze zijn veranderd binnen Windows RE) start je eerst vanuit de cli notepad (gewoon notepad als commando ingeven). Je krijgt dan een kladblokje zoals in de normale windowsomgeving. Daarin ga je naar File - Open en je krijgt een soort verkennertje.

Als ook dat niet werkt hebben we zowat elke herstelpoging die mogelijk is geprobeerd. De laatste optie is dan formatteren. Je zal daarvoor op zoek moeten gaan naar een windows 7 dvd met dezelfde bitversie (windows 7 versie zelf mag wel verschillen) en windows herinstalleren met de code onderaan de laptop. Je kan natuurlijk ook een herstelpartitie/dvd van je fabrikant gebruiken, maar dan zit je weer met alle bloatware daarvan op je laptop. Terwijl het enige dat je extra moet installeren de drivers zijn die je op de website van Samsung zou moeten kunnen vinden.