hoe kan het dat mappen opgeteld 8 Gb zijn maar 20Gb schijfruimte gebruiken?

ik heb net XP geinstalleerd en de programma's die ik gebruik. Dat was 8Gb. Nu wil ik een imagefile van de schijf maken, blijkt er 20 Gb ruimte gebruikt is, terwijl de mappen opgeteld ongeveer 8 - 9 Gb is. Hoe kan dat? Ik wil wel een kloon op 2 DVD's branden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Diskruimte bestaat uit blokken van 4kByte. Dus ook al heb je maar een file met een inhoud van 1 byte, beslaat die op schijf toch een blok van 4 kiloByte.
Die 8 Gb is de netto file inhoud in Bytes, die 20 Gb is hoeveel er op schijf voor gebruikt is.
Vergelijk het met een boek. Als je de ruimte van alle letters optelt heb je minder bladzijden nodig dan het boek dik is. Maar omdat elk hoofdstuk op een nieuwe pagina begint heb je aan het eind van elk hoofdstuk een lege ruimte. Maar die telt wel mee voor het aantal pagina's.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zou ik hem moeten defragmenteren? En wat zijn bestanden als ffastun.ffo of ffl of ffa of ffx? kan ik die 4 verwijderen? en SysinternalsSuite? (is maar 23 Mb)
Ook als ik van de mappen "de ruimte op schijf" op telkom ik nog lang niet aan 20 Gb
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
defragmenteren helpt hier niet bij. In de blokken die Reddie noemde kan per blok maar 1 bestand of deel van een bestand staan. Zie het als een kast met lades waar je per lade maar 1 ding in mag doen ongeacht of de lade dan vol is of niet. Je kan de lades in het blok wel allemaal netjes van vol naar half vol onder elkaar gaan zetten (defragmenteren) maar de je krijgt daardoor niet minder ruimte in je ladeblok. De files die je noemt horen bij msoffice.
Waarschijnlijk heb je ook een pagefile ingesteld, deze zal standaard 1,5 keer de grootte van je RAM in beslag nemen.

Indien je 4GB ram hebt, zal je pagefile 6GB zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kan je de pagefile in en uit schakelen? Moet dat in geschakeld zijn voor goed functioneren van de PC?