Bestanden openen in Linux, hoe doe ik dat?

Als ik bestanden heb gedownload van internet, dan kunnen de bestanden in archiefbeheer niet geopend worden al meerdere keren geprobeerd. Voor mij is Linux nieuw.

Toegevoegd na 17 minuten:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Toegevoegd na 16 uur:
Ik heb linux mint, is dat het distro waar sommige om vragen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij bestaat Linux al even. Welke bestanden bedoel je? Foto's zouden zo moeten lukken, maar programma's met .exe gaan niet. Je zal dan Linux-programma's moeten downloaden of bijvoorbeeld WINE moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bestanden van cd, maar van internet gedownload, het programma vraagt ook niet om wine of zo, maar gewoon een foutmelding meer niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg eens wat voor bestanden. bestand.wattes?
gvrox
10 jaar geleden
Wat voor bestanden zijn het, en wat is de foutmelding ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bestanden zoals een brief getypt op mijn computer zoals libre office wil ik openen, bestanden van een cd laat hij ook niet zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
afbeeldingen kan ik wel openen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
libre office bestanden zou je moeten kunnen openen. Ik weet niet of open office/libre office standaard op mint staat. Anders moet je een van twee even downloaden.

Het beste antwoord

Jammer dat je niet verteld:

1. Om wat voor bestanden het gaat en
2. Wat voor linuxdistro je hebt.

Bestanden openen in linux gaat net als onder windows: met de juiste software.

Linux is een desktopbesturingssysteem net als windows maar dan (gelukkig) opensource. Probeer het dus niet als 1 of ander exotisch systeem te zien en je zal zien dat het makkelijker is om ermee te leren werken.

Ga dus na welke software je nodig hebt. Als je dat niet weet, controleer dan op internet wat de linuxalternatieven zijn voor wat je gewoonlijk gebruikte. Sommige linuxdistro's zoals ubuntu leveren een softwarecentrum mee. Zoek daar dan naar de juiste software. Vind je deze daar niet? Download deze dan via internet. Let er dan op dat je de linuxpakketten download en niet de windows executables. Kijk dus waar je op de downloadpagina expliciet 'linux' terugvindt. Soms staat de linuxondersteuning niet op de downloadpagina maar wordt je doorverwezen naar bijv. een forum waar wordt uitgelegd hoe je de pakketten zelf kan compilen.

Gebruik geen wine! Dat heeft een aantal nadelen zoals:

1. Windowsbestanden kunnen uitvoeren betekent ook windowsmalware kunnen uitvoeren! Dat wil je niet!
2. Je zal te snel denken dat je wine nodig hebt en met de windowsversies van bepaalde software aan de slag gaan. En dat is zonde want de laatste jaren is van verrassend veel software een linuxvariant beschikbaar gekomen!
3. Veel software werkt gewoon niet (stabiel) onder wine.

En als je echt echt echt geen linuxvariant vindt voor door jou gewenste software kan je (in tussentijd) beter gebruik maken van een virtuele windowsinstallatie die je in virtualbox draait. Dan ben je zeker dat ook deze software stabiel draait.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is een distro en waar kan ik de virtiual box vinden.
De bestanden waarover het gaat is bestanden die zouden onder linux moeten werken openen niet.Wat is compilen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je linuxdistro is dan Mint. Het is een variant op Ubuntu. Dus zou je net als in ubuntu een softwarecentrum moeten hebben (in Mint softwarebeheer als ik het goed heb). Probeer altijd deze eerst te openen om naar software te zoeken en deze te installeren. Virtualbox is bijvoorbeeld een van de programma's die je via die weg zou moeten kunnen installeren. Als je het in het softwarecentrum niet vindt kan je op de downloadpagina van de softwaremaker gaan kijken. Vind je daar installatiepakketten die geschikt zijn voor ubuntu? Dan kan je die ook voor mint gebruiken. Vind je geen kant-en-klare installatiebestanden? Dan is wel meestal de broncode te downloaden. Dat is al iets moeilijker maar meestal staat er wel een duidelijke uitleg op de downloadpagina's over hoe je deze broncode moet vertalen naar uitvoerbare code, dat heet dan compilen.

Andere antwoorden (1)

Sommige bestanden, zoals bijvoorbeeld .exe bestanden zullen op Linux niet openen, omdat dit een windows executable is. Hiervoor zijn enkele hulpprogramma's te vinden, zoals Wine, bijgevoegd in de link, hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kan ik wine vinden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Onder de link "Download"...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke download moet ik dan nemen, ik heb linux mint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ubuntu of debian proberen