Wat te doen als mijn computer tijdens het opstarten opeens een blauw scherm geeft met de melding: STOP: 0xooooooF5?

Ik heb Windows Vista Home Premium en ben niet echt handig met computers. Mijn computer is 5 jaar oud. Te oud? Steeds vaker stopt hij ermee. Even later kan ik hem wel weer gewoon opstarten. Vreemd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De foutcode die je geeft klopt niet, die bestaat niet. Kun je nog een keer goed kijken wat de foutcode wel was?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan de foutcode nu niet controleren. Ik werk even op de computer van iemand anders. Mijn computer start ik even niet op. Voor uitleg zie mijn reactie op het antwoord hieronder.
capthavoc
10 jaar geleden
probeer een foto te maken van het BSOD scherm en zet deze eens hier neer wellicht kunnen we dan wat meer zeggen.

Antwoorden (1)

De beruchte BSOD (blue screen of death) varieren zoveel in foutcodes als oorzaken. Als de computer het na een aantal keren (of later) opnieuw proberen wel start, duidt dat o.h.a. op een condensator(en) probleem in de voeding. Hetzij de voeding zelf, of de spanningsstabilisatie circuits op het moederbord. Vooral de zgn. 'merk' computer leveranciers hebben (of gebruiken nog steeds) inferieure condensatoren die na 3 -5 jaar er de brui aangeven met bovengenoemd probleem als gevolg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het komt doordat ik een veel (!) te langzame internetverbinding had. Ik heb jaren gewerkt met de gratis internetverbinding die je krijgt als je telefonie en televisie van Ziggo neemt. Er werd toen gezegd dat ik daar mee kon internetten. Nu blijkt dat dit veel te langzaam is om updates te downloaden en instaleren. Donderdag komt een monteur voor het aansluiten van het nieuwe modem. Hopelijk doet mijn computer het dan nog. Ik start hem nu even niet op. Ik werk nu op de (zeer trage!!!!) computer van iemand anders. Morgen ga ik die vervangen door een nieuwe. Als dat lukt kan ik weer reageren hier op goeievraag.