Wat zou de reden kunnen zijn dat een systeemherstel niet werkt?

Ik heb geprobeerd een systeemherstel uit te voeren. E.e.a. in gang gezet en na opnieuw opstarten kreeg ik deze melding:
"systeemherstel is niet volledig uitgevoerd - er is tijdens Systeemherstel een onbekende fout opgetreden"

Wat kan dat zijn?
Ik heb verschillende herstelpunten geprobeerd.

Achtergrondinfo:
Sinds een aantal dagen doet ineens m'n disk drive het niet meer. Hij heet nu DVD-rw, terwijl ik altijd dacht dat hij cd heette. Ik heb 'm al van naam veranderd (J ipv E). Ik heb Windows Vista.
Afin, de reden van m'n systeemherstelpoging dus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K
SimonV
10 jaar geleden
Ik vond deze oplossing: 1) Hit 'Start'
2) Type 'CMD' in de search box and hit Ctrl + Shift + Enter zodat je commando's als administrator kan ingeven.
3) Navigeer naar de Windows Vista folder (Normaal is dit C:\Windows\System32)
4) Type in 'fsutil resource setautoreset true C:/' in de veronderstelling dat Windows op de C-drive staat.
5) Reboot http://www.nucia.eu/forum/threads/54687-Systeemherstel-werkt-niet

Het beste antwoord

Jammer genoeg lukt systeemherstel inderdaad soms niet. Inderdaad best proberen in Safe Mode. Je kan inderdaad proberen om echt ALLE aanwezige herstelpunten eens te proberen... sommige werken wel, sommige misschien niet. De reden daarvan kan héél uiteenlopend zijn, beschadigde bestanden, beveiligde bestanden, niet genoeg rechten op bestanden, beschadigde schijfstation, hardware veranderd ondertussen, beschadigd bestandssysteem,..

Het kan helpen om eens checkdisk uit te voeren voordat je systeemherstel uitvoert,, checkdisk kan zelfs eventueel uw originele probleem ook al oplossen.. Dit doe je zo:
Rechtsklik op "Deze computer" ==> Eigenschappen ==> Extra ==> Nu controleren ==> Ja uitvoeren na restart ==> Herstarten ==> LANG wachten tot hij gedaan heeft. Kan uuuurrren duren. Het kan geen kwaad om dit 2 keer na elkaar uit te voeren aangezien hij soms niet alle problemen in 1 keer oplost, als er veel problemen zijn.

Maar even om jouw probleem proberen bij de kern aan te pakken, niet bij systeemherstel dus:

Allereerst: ben je zeker dat hij niet werkt, want het klinkt me eerder normaal als hij "DVD-RW" noemt ten opzichte van CD.. Misschien zat er altijd een CD in het station waardoor hij CD weergaf.

Anders: Je kan eens proberen om die DVD-drive te de-installeren en dan opnieuw vanzelf te laten installeren. Dit is een absoluut veilige methode:

Dit doe je als volgt: Rechts-klik op "Deze Computer" of "Computer" ==> Beheren ==> Apparaatbeheer ==> DVD-/CD-rom stations ==> Rechtsklikken op het desbetreffende station ==> Installatie ongedaan maken.
Dan wachten tot dit voltooid is, gaat normaal heel snel. En dan meteen de computer herstarten. Nadien zal de computer een "nieuw" apparaat installeren, waarop je even kan testen of het toestel nu wél naar behoren werkt.

Als dit niet lukt, kan het zijn dat er misschien drive-emulator of CD/DVD writer programma's zijn die conflicteren. Je kan eens proberen door Nero, Daemon Tools, Alcohol 120% enzovoort eens te de-installeren als die al dan niet op jouw PC staan. Zeker ook opnieuw opstarten nadat je dit uitgevoerd hebt!!! Anders heeft het geen nut.

Het zou ook kunnen dat de drive gewoon defect is... Mocht je nog een computer hebben staan, en ze hebben alletwee dezelfde aansluiting voor de drive (IDE <--> SATA) dan kan je eens proberen door die uit te wisselen.

Verder kan je ook proberen met de chipset driver etc te controleren... downloaden van de site van jouw computermerk, de-installeren en opnieuw installeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt; ik ga het proberen. Weet niet of het binnen de duur dat de vraag open blijft staan lukt.

Andere antwoorden (1)

Wanneer het terugzetten van een specifiek herstelpunt niet lukt, dan bestaat de kans dat het terugzetten van een ander (eerder) herstelpunt wel lukt.
Heb je dat geprobeerd?
Lukt ook dat niet, dan bestaat de kans dat het terugzetten van een herstelpunt in Veilige Modus wel lukt.
Heb je Systeemherstel ook geprobeerd in Veilige Modus?
Veilige Modus:
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/What-is-safe-mode
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/Start-your-computer-in-safe-mode
En daarnaast is er nog een derde manier, systeemherstel m.b.v. de Windows installatie-dvd of Systeemherstelschijf.
Die derde mogelijkheid is eerder beschreven in Tips & Trucs, 12-2008, pagina 72, tip 16:
" Systeemherstel werkt niet "
Helaas werkt Systeemherstel niet altijd.
Merkt u dat u de staat van de computer niet kunt terugzetten naar een punt in het verleden?
U kunt Systeemherstel ook buiten Windows om gebruiken, via een speciale modus. De herstelprogramma’s zijn namelijk toegankelijk via de Windows installatie-dvd.
Zorg ervoor dat de computer kan opstarten vanaf dvd en start het systeem op met de Windows-dvd.
Druk op een toets zodra de melding "Druk op een toets als u de computer vanaf een cd of dvd wilt starten" verschijnt. (Mogelijk zijn de herstelopties al door uw computerleverancier voorgeïnstalleerd. Bij het starten van de computer drukt u dan op de F8-toets om het opstartmenu op te vragen en de geavanceerde opstartopties te kiezen.)
Vervolgens geeft u enkele simpele instellingen op (welke taal, tijd).
Nadat u heeft geklikt op Volgende, klikt u op de koppeling Uw computer herstellen (in het venster Windows installeren). Er wordt getoond welke Windows-versies aanwezig zijn.
In de meeste gevallen zal Opstartherstel na de controle aanbieden om de computer met behulp van Systeemherstel te herstellen naar een punt in het verleden. De werking van dit Systeemherstel is identiek aan de werking van het onderdeel in de normale Windows-omgeving. Er is echter één belangrijk verschil: als u Systeemherstel via deze modus gebruikt, kunt u de terugzetactie niet ongedaan maken. Probeer daarom altijd eerst of Systeemherstel binnen de normale Windows-omgeving kan worden uitgevoerd, desnoods in de Veilige modus.
In het overzichtsvenster van Systeemherstel klikt u op het herstelpunt dat u wilt gebruiken.