Kan de ''gewone'' burger je ip-adres verkrijgen en je huisadres vinden?

Met de gewone burger bedoel ik: dat iemand het makkelijk kan vinden.

Toegevoegd na 1 uur:
en ik bedoel met verkrijgen: hacken, dus is het makkelijk op illegale wijze je IP adres te trasseren en daarmee je huisadres te vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee. Aan een ip-adres kan hooguit worden afgeleid in welke plaats of streek die persoon woont. Maar verder niet. Dat kan alleen via de provider, en mag alleen om juridische redenen (als er strafrechtelijke feiten vanaf dat ip-adres zijn uitgevoerd) doorgegeven worden aan officiële instanties die de feiten onderzoeken.
10 jaar geleden
Ja, op voorwaarde dat hij bij de internetprovider werkt waar je aangesloten bent. (Of iemand kent die dat voor hem zou willen opzoeken).

Als hij daar niet werkt (en niemand kent die daar werkt die dat voor hem wilt doen) kan hij hooguit achterhalen op welke wijkcentrale je zit aangesloten. Om de paar kilometer heb je een wijkcentrale (in de steden). Dus hij weet dan wel in welke gebied (in een omtrek van een paar km), maar zeker niet in welke straat, laat staan het huisnr.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat is illegaal, wat jij in jouw eerste twee regels schrijft. Dit zal leiden tot het ontslag van de persoon die de privacyregels overtreedt door gegevens uit het systeem van de werkgever te halen en aan een vreemde door te geven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Persoon in kwestie heeft het over alle mogelijke (dus ook illegale!) manieren, lees zijn/haar aanvulling. Als ezelsbruggetje hanteer ik: Als iemand iets vraagt (zonder daarbij te zeggen dat het op legale manier moet gebeuren) ga ik ervan uit dat de vragensteller het op alle mogelijke (dus ook illegale) manieren bedoeld. @vragensteller: Antwoord op je aanvulling; Nee, dat is niet mogelijk. Tenzij hij zo goed in hacken is en je op allerlei websites je NAW-gegevens opgeeft en daarnaast jouw computer niet of nauwelijks beveiligd is. Dat is nog op zijn kortst uitgelegd. Dus zoals je ziet: Een hoop toevalligheden moeten er aan te pas komen willen ze achterhalen waar je woont.