Windows 8: ineens niet meer gemachtigd om bestanden te openen, wijzigen of te verwijderen. Waar ligt dit aan?

Ik heb sinds een tijdje een nieuwe laptop met Windows 8. Eén account, dus administrator. Bovendien heb ik hem gelinkt aan m'n Microsoft account.
Nu heb ik sinds vandaag (heb vast iets gedaan waardoor dat gebeurd is) bij elk bestand een slotje staan. Sommige bestanden zoals bestaande Word documenten zijn wel te openen en aan te passen, maar ik kan bijvoorbeeld geen nieuw document opslaan. Ook kan ik bestanden niet verwijderen of videobestanden afspelen. Steeds krijg ik de melding dat ik niet gemachtigd ben, dat ik toestemming nodig heb van de administrator. Maar dat ben ik zelf! Ik heb al enorm veel gegoogled en ook al de beveiliging van mappen proberen aan te passen, door mijn microsoft account als enige beheerder in te stellen, maar dat heeft tot dusver nog geen resultaten geboekt. Ik begin nu langzamerhand de hoop te verliezen, ik zou niet weten wat ik moet doen. Het is echt heel vervelend aangezien ik de laptop voor mijn studie gebruik en daarom niet eens documenten kan maken, omdat ik ze toch niet kan opslaan. Ik hoop echt dat iemand mij uit de brand kan helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes L.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Het snelste is om gewoon een Systeemherstel te doen. Dit is een standaard applicatie in Windows, kies in het programma een datum naar wens (waar het probleem nog niet naar voren kwam).
Je verliest alle bestanden die je vanaf die datum/tijd erop hebt gezet, zorg dus dat je die op een USB zet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb degelijk voorval ook gehad.
Zelf de systeemherstel hielp niet meer.

Toen maar besloten van Windows 8 volledig van 0 weer te installeren (Clean installation)

In de tussentijd kan je nog steeds je documenten online maken en opslaan.
Google Drive kan hiervoor de oplossing brengen.

https://drive.google.com/?urp=https://www.google.be/&authuser=0#my-drive

Of via de SkyDrive van Windows
https://skydrive.live.com/?id=documents