hoe is microsoft zo goed geworden?

Ik hoop dat ik snel antwoord krijg want ik doe een spreekbeurt over dit onderwerp.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je goed of groot? Bill Gates heeft de juiste combinatie van technisch inzicht en zakelijk inzicht, bovendien weet hij heel goede mensen om zich heen te verzamelen. Tot slot was hij op het juiste moment op de juiste plaats geboren en op school geweest.

Antwoorden (4)

Er zijn meerdere gebeurtenissen geweest die het succes van MS gemaakt hebben, een opsomming.

IBM

IBM, een van de grootste computer producenten ter wereld, wou rond 1980 een echte personal computer bouwen. Om bedrijven kansen te bieden, kochten ze zoveel mogelijk onderdelen van andere bedrijven. Het besturingssysteem hoorde eigenlijk eerst niet in deze groep, maar omdat hun eigen besturingssysteem geen vaart maakte, besteden ze uiteindelijk ook dit werk uit en wel aan het destijds volstrekt onbekende bedrijfje Microsoft.

QDos

Toen Microsoft een overeenkomst had gesloten moest er ook nog een besturingssysteem komen. Omdat het allemaal wat kort dag was besloot Bil Gates niet zelf aan het ontwikkelen te slaan, maar een besturingssysteem te kopen. Na enige tijd zoeken kwam Gates bij een klein software bedrijfje, dat zowaar een bijna perfect besturingssysteem had liggen: QDos. Nadat Microsoft dit besturingssysteem gekocht had, ontwikkelden zij het verder totdat het voldeed aan de eisen die IBM aan het besturingssysteem stelde en verkocht het toen als PC-DOS aan IBM.

MS-DOS

Nu komt het belangrijkste punt uit de hele voorgeschiedenis van Windows: Microsoft mocht PC-DOS ook zelf verkopen. Dit deed hij dan ook en wel onder de MS-DOS. MS-DOS kreeg vooral aanhang door de vele IBM compatibel computer of klonen of de welbekende term pc's. Om deze pc's zoveel mogelijk op de IBM-PC te laten lijken werd ook hetzelfde besturingssysteem gebruikt, want dat werd toch los verkocht, en wel door Microsoft. Hierdoor won MS-DOS veel gebruikers. Maar, omdat MS-DOS het meest gebruikte platform was, werd hier ook het meest voor ontwikkeld en moesten mensen dus bij MS-DOS blijven om hun favoriete applicaties te kunnen blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows Microsoft besefte wel dat het niet extreem veel langer kon blijven teren op MS-DOS, maar zag daarnaast ook dat MS-DOS veel gebruikt werd door mensen wiens applicaties alleen daarop draaien. Oftewel Microsoft het voor de nieuwe versie van MS-DOS twee belangrijke eisen: het moest drastisch vernieuwd worden qua grafische interface, omdat MS-DOS hiervan nog niet voorzien was en concurrenten als Apple's Mac OS wel. Daarnaast moest ook in compatibiliteit met MS-DOS voorzien zijn. Windows 1 Windows 1 was de eerste versie van windows voorzien van een volwaardige grafische interface. Het weliswaar een grote vooruitgang ten opzichte van MS-DOS, maar haalde het niet bij die van Mac OS. Windows 3 Windows 3 was DE windows versie waarmee Microsoft echt doorbrak en 90% van de gehele markt veroverde. Het succes van deze versie is voor het grootste deel te danken aan Word, die zeer snel populair werd en alleen voor Windows beschikbaar was. Behoud van de markt Nu Microsoft een monopolie had op de markt van besturingssystemen was het voor hen niet zo moeilijk om deze te behouden. Software ontwikkelaars moeten namelijk voor al hun producten voor elk OS een andere versie maken. Is er dan één besturings systeem met 90% van de markt, dan ga je niet voor al die andere besturings systemen ook nog software schrijven, dat is alleen maar geldverspilling. Zo kwam het dat software alleen nog maar voor Microsoft Windows uit kwam en mensen hier dus aan vastzaten. Conclusie Het succes van Microsoft Windows is vooral te danken aan andere bedrijven dan Microsoft. Aan het begin IBM, deze liet Microsoft een besturingssysteem ontwikkelen voor een computer waar veel klonen van werden gemaakt, die ditzelfde besturingssysteem van Microsoft kochten. En later kwam er Word en natuurlijk de rest van de Microsoft Office suite, die alleen voor Windows beschikbaar zijn. Ditzelfde gold later voor veel meer software.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Windows versie 1 t/m 3.11 hadden DOS gewoon nodig, je startte eerst dos op en dan pas windows. De interface van W1 was niet grafisch maar bestond uit lijntjes in ascii tekens. Het revolutionaire was dat meerdere programma's gelijktijdig konden draaien, daarvoor moest je een programma afsluiten (vaak de computer opnieuw opstarten) om een ander programma te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt ....
De zeventiger jaren van de vorige eeuw. We werken nog met typemachines. Voor het kopiëren van een document gebruiken we carbonpapier of een stencilmachine. Microcomputers zijn nauwelijks bekend, maar twee jonge computerliefhebbers, Bill Gates en Paul Allen, zien dat personal computing de toekomst heeft.

In 1975 richten Gates en Allen samen Microsoft op. Net als de meeste startende bedrijven begint Microsoft klein, maar met een enorme visie; een computer op elk bureaublad en in elk huis. In de jaren die volgen zal Microsoft verandering brengen in de manier waarop we werken.
De hele geschiedenis kanik hier niet weergeven wegens plaats gebrek:zie verder in link:
http://windows.microsoft.com/nl-be/windows/history
10 jaar geleden
op wikipedia staat ook een hele duidelijke beschrijving van de geschiedenis (http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft), de engelse versie is veel uitgebreider dus indien mogelijk zou ik deze gebruiken als bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede marketing, dat is de groootste kracht die Microsoft zo groot gemaakt heeft ,contracten afsluiten met elke producent van personal computers, de concurenten overdonderen door het pakket bij elke nieuwe computer af te leveren, met elke mogelijke aplicatie,en het eigen product niet vrij te geven voor verdere ontwikkeling,vooral in de beginperiode waren er veel soft- en hardwareprodukten die niet compatibel waren met microsoftprodukten waardoor je computer steeds vastliep als een je een dergelijk programma of bijvoorbeeld een geluidskaart wilde gebruiken die geen microsoft software gebruikte, waardoor de concurent geen enkele kans kreeg om met eerlijke concurentie en op basis van kwailiteit en prijs een concurerend systeem op de markt te brengen.
Veel specialisten geven de voorkeur aan andere besturingssystemen die veel beter (stabieler)zijn dan MS produkten bijvoorbeeld open source besturingssystemen zoals Linux