Kan ik mijn gpt partitietabel veranderen naar mbr?

Enige tijd geleden heb ik een nieuwe computer aangeschaft, maar het blijkt dat deze de vernieuwde gpt partitietabel heeft. Ik kan geen enkele os installeren, behalve de Windows 8 die is meegeleverd, maar ik wil graag overstappen op Windows 7 Ultimate. Wordt deze ook geproduceerd met gpt of kan ik mijn mbr converteren naar de mbr?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Ik heb zelf Windows 7 Ultimate, en die draait prima met een GPT-gepartitioneerde schijf.

Je kunt natuurlijk altijd je harde schijf herformatteren naar de oude MBR, maar dan krijg je problemen als de schijf te groot is.

Toegevoegd na 3 minuten:

Daarnaast moet je opletten of jouw schijf misschien van de moderne generatie is die met sectoren van 4k werkt, in plaats van zoals vroeger met sectoren van 512 bytes. Die moderne schijven kunnen de adressering wel omrekenen tussen 4k en 512b en op die manier richting het OS doen alsof ze sectoren van 512b hebben, maar intern werken ze toch echt met 4k. Als de schijf richting de buitenwereld doet alsof hij 512b is, zullen de clusters waarmee het OS werkt niet zijn uitgelijnd op een 4k-grens. Daardoor zal de schijf een stuk trager worden.

Gebruik dus het liefst Windows zelf, of een moderne versie van Linux, om je schijf te partitioneren. Oudere tools zijn af te raden omdat die alleen met 512b werken en daarmee je schijf nodeloos traag kunnen maken.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Merkwaardig. Ik ontvang telkens errors die gpt gerelateerd zijn. Ik zal vandaag nog een poging wagen. Ik laat het je weten
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik weet nog wel dat ik destijds flink heb zitten experimenteren. Niet alleen om het goed te krijgen, maar ook om ervaring op te doen en te begrijpen wat er gebeurt. Uiteindelijk heb ik mijn partities gemaakt met Knoppix (een live Linux, runbaar vanaf DVD, waarbij je niets op de harde schijf hoeft te zetten). Zie http://www.knopper.net/ . Nadat ik met Knoppix mijn partities heb gemaakt, heb ik Windows 7 geïnstalleerd. Ik hoefde Windows alleen nog maar te vertellen op welke partitie hij zichzelf moest installeren. Dit proces zorgde er meteen voor dat Windows niet de 100 MB (of zoiets) "reserved system partition" aanmaakte. Als je Windows zelf de schijf laat partitioneren heb je goede kans dat Windows die verborgen partitie wél aanmaakt, en dat wilde ik niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zojuist geprobeerd, maar ik kreeg fatale errors, dus ik probeer nu de schijf te herformatteren tot mbr.
Windows 7 draait gewoon met een MBR
om het e.e.a te converteren raad ik je aan om de onderstaande link te volgen
http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc737510(v=ws.10).aspx

Een handige disktool is misschien wel de minipartitionwizard
http://www.partitionwizard.com/
Dit tooltje geeft je ruim inzicht in je schijfbeheer

Toegevoegd na 2 minuten:
Let hierbij wel op met de grote van je schijf.
De "ouderwetse" mbr kent een maximale grote van schijf.
zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table