Op welke plek slaat bitlocker fysiek de sleutel op, op de PC?

Ik ben benieuwd waar Bitlocker de 'juiste' sleutel opslaat op de PC (dus lokaal, niet ergens op internet of het netwerk). Maw. als je zonder netwerk opstart, waar hij de juiste key verieveerd met hetgeen je ingetypt hebt. Dus ik vraag specifiek naar de fysieke locatie (harde schijf? RAM? ROM? Elders op het moederbord? Zo ja, waar? etc.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In het geheugen, tijdens je sessie dan.
Er zijn trucjes bekend om met stikstof te zorgen dat de geheugeninhoud bewaard blijft en uitgelezen kan worden door een andere pc.

Als hij uit staat is de code nergens, dan is het slechts de manier hoe je jouw harde schijf kan decrypten

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid: op de harde schijf staat de code in principe niet: echter wanneer jij de juiste code intypt, merkt de computer dat de hardeschijfinhoud opeens geen onzin meer is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een aanvullende vraag dan daarop. Het eerste deel begrijp ik wel: Als de PC/laptop aan staat, staat het op de RAM. Maar tweede deel begrijp ik niet, want u zegt: ' ... merkt de computer dat de harde schijf ...' mijn vraag is dan: Wat wordt hier met 'de computer' bedoeld? Welke onderdeel van de computer? (Behalve de harde schijf). Ik weet ook wel dat het 'ergens' lokaal staat opgeslagen op de computer als deze uit is en er is geen internetverbinding. Maar dat is juist mijn vraag: Waar dat 'ergens' is. Bepaalde (cruciale?) chip op de moederbord? De ROM? etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De code is nergens opgeslagen. Vandaar dat het zo "veilig" is. In feite is jouw wachtwoord "de methode' waarmee beveiligde (onleesbare) data omgezet wordt naar normale data. Heel erg versimpeld, zie het als volgt:
Jouw encryptiecode = 2 Jij wilt het getal 1234 'veilig' opschrijven, zonder dat iemand weet wat jij bedoelt. Hiervoor doe jij:
1234*2 = 2468. Jij schrijft dus 2468 op het papiertje. Wanneer ik dat papiertje dan zie, heb ik geen idee wat jouw échte getal was. Alleen wanneer ik weet dat het 2 is, kan ik de code 2468 door 2 delen en heb ik 1234 weer. De computer probeert jouw encryptiecode dus gewoon uit, en kijkt of er dan zinnige data uitkomt. Zinnig wil betekenen dat het 'programmacode' is, en niet allemaal onzinkarakters achter elkaar. En de sleutel wordt dus niet ergens lokaal opgeslagen, ook niet op een netwerk wanneer je wel op het netwerk aangesloten zit. De harde schijf kan eruit, en ik kan hem in mijn computer stoppen. Zolang ik de code maar heb.