Hoe zorg je ervoor dat je op een computer bijna niks meer kan?

Op mijn school hebben de administrators van het computernetwerk de computers helemaal 'dichtgetimmerd'.
Mijn vraag is: hoe doe je dit, en heeft dit gevolgen voor alle accounts die op die computer worden aangemeld (dus ook de administrator accounts)?

Toegevoegd na 47 seconden:
Bijv. je kunt niet meer op de C:\ schijf komen, je kunt alleen nog maar je eigen bestanden en mappen verwijderen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dicht timmeren doe je door diverse rechten toe te kennen aan of weg te nemen van de verschillende gebruikers en/of gebruikersgroepen bv leerlingen. Meestal worden de rechten per groep aangepast en niet per individueel account. Dit heeft dus natuurlijk gevolgen voor de accounts maar alleen voor die accounts waarvan de rechten worden aangepast. De administrator accounts vallen meestal in de groep administrators. Als dus de groep leerlingen wordt dichtgetimmerd heeft dit geen gevolgen voor de administrators.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op school zal je waarschijnlijk moeten inloggen met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord op een server van je school (een domein).

Je systeembeheerder heeft de mogelijkheid om per computer iets dicht te timmeren, maar ook de optie om dit per gebruiker (of complete groep) te doen.
Dit wordt gedaan d.m.v. een GPO (Group Policy Object) op de server (waar dan een Windows Server versie op draait) waar je moet inloggen.

Zo is het dus ook mogelijk om d.m.v die GPO het zo in te stellen dat jij alleen maar bestanden mag schrijven en verwijderen op je eigen stukje harde schijf (die overigens ook weer op een server staat).

Zo kan men ook instellen dat je bijvoorbeeld geen rechtermuisknop mag gebruiken of het verplicht aanpassen van je wachtwoord naar X aantal dagen. Eigenlijk te veel om op te noemen wat je allemaal kan instellen met GPO.

Zie bron voor complete uitleg over GPO (Helaas wel in het Engels)

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog een 2e uitleg gevonden, maar dan wel in het Nederlands.