kan ik software van schijf d naar schijf c terug zetten?

ik heb software van schijf c naar schijf d verplaatst. nu doet bijna al mijn software het niet meer wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt het niet zomaar verplaatsen, tijdens het installeren zijn er allemaal verwijzingen gemaakt, die dus nu niet meer kloppen.
Wat je nu gedaan hebt is te vergelijken met alle kabels doorknippen in je auto, dan je motorblok in de kofferbak plaatsen, en vervolgens klagen dat je auto niet meer wil starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe zou de software terugplaatsen naar de exacte locatie moeten werken. C:\Program Files(x86) is de meest voorkomende locatie bij een 64bit OS dan pas C:\Program Files. Bij een 32bits OS heb je alleen C:\Program Files dus dan is het nog simpeler. Aan het eind zie je vaak dus deze situaties C:\Program Files(x86)\Naam Uitgever\Naam Programma
C:\Program Files(x86)\Naam Programma Probeer het eens, het kwaad is toch al geschied.

Antwoorden (4)

Software kun je niet zo maar van de enen plaats naar de andere kopiëren. Als je software wilt verplaatsen of op een andere schijf wilt hebben moet je het opnieuw installeren.
10 jaar geleden
Kijk met de Windows Verkenner eens naar dat programma op uw D-drive of er daar een file bijzit met als extensie programmanaam.exe of programmanaam.com.
Maak daar dan eens een snelkoppeling van op uw bureaublad.
U kan best uw register eens herstellen met bv Ccleaner want daar zullen fouten inzitten door het verplaatsen van geinstalleerde programma's die u nadien verplaatst heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voorgestelde procedure werkt niet voor alle programma's.

Vergeten vermelden dat u natuurlijk al die programma's kunt terug zetten op hun originele plaats, net zoals u die naar de D-drive verzet heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, als bart332211 beslist om alles terug te zetten dan moet die cleanup van het register niet, maar dan wel op voorwaarde dat alle terug gaat naar de originele folder en subfolder.
Programma's (software) die je hebt moeten installeren om ze werkend te krijgen brengen tijdens de installatie op de PC diverse wijzigingen aan in het Register en maken vaak ook specifieke, voor dat programma benodigde, bibliotheken aan (dll. bestanden) met de nodige interne koppelingen daarnaar.
Voor de onderlinge samenhang worden de uitvoeringsbestanden (de .exe bestanden) tevens gekoppeld aan de locatie waarop het programma geinstalleerd is. bijv. de C:\ programfiles\....

Als je zulke software gaat verplaatsen naar een andere locatie (D:\ ...) dan verbreek je daarmee alle geldige verwijzingen en koppelingen in ondermeer het Register.
Het gevolg is dan dat de software niet meer werkt. Het programma kan dan letterlijk zijn eigen weg niet meer terugvinden en Windows weigert verder iedere medewerking.

Maar ook het weer terugplaatsen naar de C:\ schijf van de software zal geen oplossing meer bieden omdat de locatie op de C:\ schijf dan weer een andere is dan eerst het geval was. In het Register staan de waarden nog onveranderd.

Het enige dat je kunt doen is een grondige de-installatie van de programma's uitvoeren, voorzover dat nog kan want vaak is essentiele bestandsinformatie verloren gegaan waardoor het de-installatie proces niet uitgevoerd kan worden.

Dan blijft niets anders over dan eerst de programma's (software) handmatig te verwijderen (deleten) en daarna het Register op te schonen.
Voor het goed opschonen van het Register zijn verschillende gratis programma's op het internet te vinden.
Als dat gebeurd is kun je alle software weer opnieuw installeren waarbij je er dan voor kunt kiezen deze meteen op je D: schijf te installeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Maar ook het weer terugplaatsen naar de C:\ schijf van de software zal geen oplossing meer bieden omdat de locatie op de C:\ schijf dan weer een andere is dan eerst het geval was. In het Register staan de waarden nog onveranderd." Als je gewoon alles terugzet naar waar het vandaan kwam (kortweg: C:\Program Files*) ben je er volgens mij gewoon. *Als je een 64bit OS gebruikt is het Program Files(x86), of Program Files. Gewoon even allebei testen, beginnen bij (x86). Als je het helemaal goed wil doen, kijk je even in regedit en zoek je de programma's op. Installlocation zoeken tussen de regels of gewoon een paar keer CTRL-F en het programma of uitgever opgeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beer heeft gelijk, mr Tomaat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat is best, maar waarom dan? Als ik verhuis, mijn verhuizing niet doorgeef, binnen een maand weer terugverhuis en weer mijn verhuizing niet doorgeef. Waar komt dan de post binnen? Toch weer precies waar het terecht moet komen of niet dan? Je zal toch echt met een uitleg moeten komen ipv zeggen dat iets waar is, of niet, daar heeft nou echt niemand wat aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat komt, MrTomaat, omdat iedere byte op de harde schijf nauwkeurig door het gebruikte File System wordt gearchiveerd. Windows maakt gebruik van het New Technology File System (NTFS), oudere versies zoals XP werken nog met het File Allocation Table (FAT 16,32 of 64 bits). Dit zijn archiveringssystemen die het mogelijk maken om softwareprogramma's feilloos op de harde schijf steeds weer terug te vinden en de samenhang daarvan.
Het zijn dus de exacte adressen van wat waar staat en wat bij elkaar hoort en wat niet. Als je dus dan programmablokken echt weghaalt van de ene harde
schijf en verplaatst naar een andere harde schijf, dan ontstaan er 'gaten' waar de programma's eerst stonden. Het FileSystem reserveert die ruimte weer als vrij beschrijfbaar. Ga je dan de overgezette programma's weer terug zetten dan gebruikt het FileSystem nooit meer exact dezelfde plaatsen voor de software maar verdeelt de software over nieuwe plaatsen op de schijf.
Dat heeft niets te maken met het hergebruiken van de zelfde map of directory maar alles met de op dat moment beschikbare ruimte op de HD. Tijdens het installatieproces van software worden die locaties dan ook exact vastgelegd waardoor het programma zichzelf feilloos kan terugvinden.

Dat is ook de reden dat harde schijven op den duur gefragmenteerd raken als je vaak software of bestanden erop zet en weer verwijderd of verplaatst.
Fragmenteren wil zeggen dat software of bestanden in veel kleine stukjes op veel verschillende locaties op de HD geschreven worden waardoor het langer duurt om ze te lezen. Dat is dus de reden....
Enige oplossing is : Opnieuw installeren. Je hebt allles door elkaar gegooid, dat krijg je nooit meer teruggezet. Als je programma's op D:/ wilt hebben, moet je van begin af daar installeren. Ik zie er alleen het nut niet van, D: is voor bestanden, C: voor programma's