Ik heb op een conputer windows vista, als ik een nieuwe computer koop, kan ik daar dan die vista op zetten? Ik heb er geen cd van.

Ik heb een conputer met standaard windows vista en ik wil graag een nieuwe pc kopen zonder besturingssysteem. Kan ik dan de "key" van mijn oude pc gebruiken om vista op de nieuwe pc te activeren?

Toegevoegd na 27 seconden:
Conputer moet computer zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

In praktijk kan dat, ja, mits je telefonisch activeert en Microsoft (moesten ze lastige vragen stellen) wijsmaakt dat je moederbord is stukgegaan en vervangen. Je hebt wel een cd nodig (maar dat mag om het even welke vista-cd zijn, bijvoorbeeld ultimate om home premium te installeren, dus daar is vast niet moeilijk aan te raken. Enige vereiste is dat de bitversie overeenkomt: 32 of 64).

Maar!
In theorie mag het niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet in theorie, het mag niet.
En het zal waarschijnlijk ook niet lukken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In praktijk wel, deze truc wordt namelijk soms zelfs door computerspeciaalzaken toegepast!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige keer dat ze bij mij lastig hebben gedaan is omdat ik het verkeerde serienummer doorgaf. Dit was omdat de oorspronkelijke windows-installatie op een acer-laptop stond. Blijkbaar maakt acer gebruik van 2 serienummers. Datgene van het windowssysteem dat geïnstalleerd staat werkt niet, maar datgene dat op de COA-label staat (een andere!) werkt wel.
Als de VIsta bij de PC zat dan is dat een OEM licentie. Die hoort dan bij die PC en is niet overdraagbaar.

Je kunt het natuurlijk proberen en als het werkt Vista van de oude PC deinstalleren.

Toegevoegd na 13 uur:
Je kunt Vista van DVD installeren als je van iemand een oude CD hebt met de installatie daarop. Dat moet niet al te moeilijk zijn. De installers zijn generiek, de activatie gaat online of via de telefoon en kan je enkele malen doen. Ook bij bellen doen ze niet moeilijk als je aangeeft dat het om een herinstallatie gaat.

Probleem is alleen dat Vista erg verouderd is en ook niet zo'n goed besturingssysteem. Je krijgt niet de juiste updates binnen. Mijn advies is om - zeker bij een nieuwe PC een Windows 7 licentie te kopen. Je hebt hier ook studentenversies van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe doe ik dat dan als ik er geen cd'tje bij het gekregen? En met deinstalleren bedoel je gewoon linux erop zetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cd van iemand lenen is het makkelijkst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En het deinstalleren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
technisch is dat niet nodig, maar je geeft aan dat je de licentie wilt "overzetten". Technisch hoeft dat niet eens, je installeert Windows en activeert deze. Microsoft registreert dat het technisch profiel afwijkt van de oorspronkelijke registratie en houdt dit bij. In de meeste gevallen zal de eerste twee keer dit gewoon blijven werken, zo niet dan krijg je bij de activatie (althans bij Windows 7) een link met een nummer dat je kunt bellen. Je kunt dan via de telefoon activeren. Ik heb dat wel eens gedaan. Wat betreft de licentie klopt het niet. Als je Windows regulier koopt is dit wel de juiste werkwijze. In dat geval deinstalleer je windows van de andere PC, want je mag de licentie maar op één computer gebruiken. Het deinstalleren van Windows zorgt er echter niet voor dat je windows nog een keer kunt installeren, dus mijn advies over deinstallatie heeft alleen te maken met het licentieverhaal. Het wordt licentietechnisch wat anders als het een OEM licentie is. Die licentie is door MS gegeven aan de leverancier van de PC met korting. Deze licentie is niet overdraagbaar op een andere PC. Technisch wel, juridisch niet.
in principe niet
maar je kan het zeker proberen
wil hij activeren heb je mazzel
ik heb wel eens begrepen dat ze pas naar 3 keer activeren moeilijk gaan doen ?

moet je bellen naar de helpdesk ?
vergeet het dan maar.
Je hardware wijkt dan waarschijnlijk zodanig af dat het smoesje ik heb een nieuw moederbord niet werkt
vergeet niet ze kunnen gewoon zien welke serie nummer gekoppeld is en op welke pc je het probeer te zetten.

maar proberen zou ik het zeker
maar ga niet verder als de melding bel de helpdesk komt

lukt het wel, krijg je de melding deze windows is geactiveerd
zorg er dan wel voor dat je andere oude pc nooit meer online komt. zet er desnoods linux op of zo
ander krijg je nieuwe pc opeens de melding dat je niet legaal bent. dat gebeurd vaak later.
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt idd wel een paar keer activeren en ook bellen lukt gewoon hoor. Ik heb het ook een keer gedaan, met Windows XP.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of er meteen gebeld moet worden of niet hangt af van de omstandigheden. Als microsoft meteen moeilijk doet over een andere hardwareconfiguratie kan het zijn dat er meteen gebeld moet worden, ook al is er nog geen 3 keer geactiveerd. Op zich geen probleem als je belt, een smoesje gebruikt en gewoon een ander systeem op de oude pc zet of de harddisk hiervan op een andere manier formatteert.
Nee, dat gaat niet. Je kan een OS niet zomaar van de ene naar de andere PC overbrengen.

In principe hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. Misschien kan je een kopie maken van iemand, of het downloaden.
Het gaat er om dat je een licentie hebt, en als het goed is, dan zit die op de computer geplakt, en die zijn 3 x te gebruiken.