Hoe kom je bij het command screen van Umbuntu weg?

Ik heb Linux Umbuntu gedownload voor Windows XP als dualboot. Na het starten komt een commando screen. Hoe kan ik linux aanzetten (gebruiken)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lijkt er op dat de bootloader (Grub(2)) niet goed ingesteld is. Normaliter krijg je de mogelijkheid om te kiezen tussen Windows XP en Ubuntu.

Indien mogelijk download een CD van de laatst stabiele versie van Ubuntu (op dit moment 13.04) vanaf de link in de bron (Dit is een v/d NL mirrors in Nederland, in dit geval Ede) en brand deze op een CD.
Start de computer vanaf deze CD op, en voer de installatie van Ubuntu opnieuw uit.
Ubuntu zal Windows XP automatisch herkennen tijdens de installatie, je hoeft hier voor geen speciale handelingen te doen.

Dit is voor nu denk ik de meest simpele oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg ook de keuze tussen Linux en Windows maar als ik Umbuntu aanklik krijg ik de melding op de foto
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okee,helder!
In dat geval is alleen je grub opstart file corrupt. Ook in dat geval kan je het beste bovenstaande in mijn vorige reactie uitvoeren.
Ik zie dat 13.04 ook de optie heeft op een geïnstalleerd systeem te herstellen. (Deze optie krijg je als je opstart van CD). Dit blijft de meest simpele oplossing voor de leek ;-) Helaas is het niet mogelijk om vanuit Windows XP dat ene bestandje aan te passen. Dit gezien Windows niet om kan gaan met EXT-4 partities.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan ik het ISO bestand op een Lege CD branden en dan opnieuw opstarten en dan op "Umbuntu" klikken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan inderdaad het ISO bestand op een lege CD branden. Computer opnieuw opstarten, als je gelukt hebt start de pc gelijk op vanaf CD.
Zo niet dan zal je dit in de BIOS moeten aanpassen. Afhankelijk van het merk van je pc, zal dit de toets "DELETE" / "F10" OF "F2" zijn. In het gedeelte "Boot order" moet je dan de CD-ROM speler op de 1e plaats zetten.
Succes!