Kan je bestanden van windows 8 ook openen op een pc van Windows 7, Windows XP etc. ?

Ik wil eigenlijk windows 8 gaan kopen maar ik ben bang dat als ik een bestand maak dat mensen het bestand dan niet kunnen openen op een ander besturingssysteem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

De meeste gangbare bestandsextensies kun je in alle Windowsversies openen"*.doc, *.rtf, *pdf etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan elke bestandsextensie openenen in elke Windows-versie zolang het programma wat die extensie kan openenen maar draait onder die Windows versie. *.pdf bijvoorbeeld is niet te openen in de meeste Windows versies zonder het installeren van een geschikte reader. Je antwoord is dus onhandig voor de vrager, die zal nu denken dat hij maar een gelimiteerd aantal extensies zal kunnen openen, terwijl het omgekeerde aan de hand is aangezien programma's die onder XP/Vista/7 draaien veelal ook in W8 draaien.
De bestanden die je wilt openen hangen niet af van welke Windows besturingssysteem je draait, maar van de software die op je Windows draait. De meeste software die op Windows 7 draait, werkt ook prima op Windows 8.

Zo werkt Office 2010 prima op Windows 8 waardoor je je Word, Excel en Powerpoint bestanden kan openen. Hetzelfde geldt voor Acrobat Reader, Nero en alle andere grote bekende software.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt ;)
Ik heb op dit moment Windows 8 op mijn computer draaien met Office 2013. De leraren bij mij op school kunnen al mijn bestanden gewoon openen met Windows 7 en Office 2010.

De extensie (de letters die achter het puntje staan; voorbeeld.exe) is gewoon hetzelfde bij die versies van Office.

Office 2013 maakt .docx bestanden, die kunnen worden geopend door alle Office programma's later dan Office 2007. Maar volgens mij zijn er wel plug-ins voor oudere Office programma's

Om je vraag te beantwoorden, ja, je kunt ze gewoon op oudere computers openen.