Gaat een macbook langer mee dan een laptop die onder Windows draait?

Ik kan een MacBook kopen uit 2009 ben ik beter uit met een nieuwe laptop die draait onder Windows.
Ik heb nu een hp laptop een dure van rond de 2000,00 euro en die is na 4 jaar helemaal op.
Dus mijn vraag gaat een MacBook langer mee en ongeveer hoeveel langer. Dit omdat ze ook nog aangeboden worden van 8 jaar oud.
Ik heb een MacBook 17 inch uit 2009 gevonden en die heeft 3650,00 gekost en wordt aangeboden voor 775,00 is dat een goede deal?
3,06 GHz Intel core duo
8 GB 1067Mhz DDR3 sdram- 2x 4gb
500gb serial Ata drive @ 7200 rpm
Superdrive 8x ( dvd-r dl/dvd rw cd rw
MacBook pro 17 inch hi- resolution

Graag snel advies

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening is een mac stukke makkelijker te onderhouden. Is sneller en in de 2 dat ik een 2 de hands mac heb nog nooit een vastloper gehad. Het start op in no time. Alles doet het erop ( ook you tube) ook de kosten vallen ook mee.
En het is veilig. Geen gezeik met firewalls virussen.
Maar heb je echt een 17" nodig want een 15" werkt ook perfect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch heb ik ook genoeg mac's gezien die na 2 jaar het begeven. En youtube doet het op elke nachine met internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mac's die het na 2 jaar begeven? Ik ken wel Windows laptops die het naar 2 jaar begeven. Mac's... Onmogelijk. Mijn vader heeft een iMac van 7 jaar oud, een MacBook van 5 jaar oud en ik heb een MacBook van 4 jaar oud.

Antwoorden (3)

poeh een pittige
Het ligt er aan wat je er mee wilt
Maar je kan beter af zijn met een nieuwer model lijkt mij
Ik zou eens kijken wat je voor 775 nieuw op windows gebied kan krijgen
of juist voor mac op I3/5 gebied
dat wordt wel wat duurder maar is nieuwer

Nadeel vind ik van laptops in het algemeen,
je koopt ze wellicht voor meer dan alleen internetten
maar je gebruikt ze bijna 80 % van de gevallen juist daarvoor
en alleen daarvoor gamen vind ik sowieso nix op een laptop,
en dat vindt ik het geld niet waard
ook niet voor mac.
wil je allen maar internetten werkt een mac prima hoor maar je betaald wel 3 keer zoveel als een windows laptop die hetzelfde kan.

Als je echt wilt video editten op prof niveau bijv
koop dan een vaste pc MACMINI ? met goed beeldscherm ! dat is de beste investering
en een kleine laptop

Voordeel van mac zijn wel hogere inruilwaarde
maar zeg nou zelf ik koop niet een mac om het te verkopen
ik koop er een om te gebruiken.
geen virussen ? ik run al jaren windows zonder enig probleem

en bovendien de prijzen die ze nog durven vragen zelf voor g4 en g5 zijn belachelijk
als je even in gedachten houdt dat flash (youtube) de grote spelbreker is
Bovendien is de software voor mac ook nog eens duur
en is er minder mogelijkheden
ga je niet met de tijd mee wordt je door Apple gewoon gedumpt
ik heb ook een kleine intel mac maar grote kans is dat 10.8 de hoogste versie die er op kan en het was een hels karwei hem op niveau te krijgen

ik vrees dat je 775 mac je binnen de korste keren achter de feiten aanloopt
ook al zou hij cosmetisch gezien mooier blijven

Wat je met een 2000 euro dure laptop hebt uitgespookt is mij ook even een raadsel
maar deze is principeel makkelijker up to speed te brengen dan een mac

bij mac is het, obsolete ?? vergeet het dan maar
geen service geen alternatieven nix nada njente

Dus in mijn opinie is een mac mooi maar wel met een kortere levensduur
Apple pleegt bijna bewust een soort euthanasie op zijn eigen materiaal.
Flash heeft de G4 en G5 onderuit gehaald door powerpc cpu
maar ze maken ook geen alternatief bij Apple , Als dat zou bestaan dan zou die powerpc geweldig zijn,... nu nog
en los nog even van de randapparatuur en vreemde standaards als firewire 800 ???
Ik kan zelf een intel pentium 4 sneller krijgen door alle mogelijkheden die er zijn
dan een oude apple leven in te blazen.
capthavoc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet zozeer 'flash' heeft de G4 onderuit gehaald, maar gewoon de video-compressie codecs, en de megapixels van de gemiddelde compact kamera. Tot anderhalf jaar terug heeft hier ten huize een mac uit 2005 als dagelijkse computer dienst gedaan. Ging prima, maar full-HD video kon hij gewoon niet snel genoeg uitpakken uit h.264. Ook het roteren van een 10 megapixel jpegje ging niet helemaal flitsend. Dat, plus het gegeven dat hij na 7 jaar wel met pensioen kon heeft hem de das om gedaan. Je hebt je Goud categorie duidelijk niet gehaald met praktische eigen ervaring met verschillende computersystemen.
capthavoc
11 jaar geleden
ik ben allereerst niet zo kapitaal krachtig dat ik het nieuwste van het nieuwste kan kopen, zelf niet op windows gebied Ik heb meerdere g4 gehad. 1.5 mhz was de sterkste
Heb er nog steeds eentje om me eens flink aan te ergeren ;) 800mhz
dus 10.5 en hoger kan niet.
linux er op gezet hielp ook niet, te weinig software voor
Was nieuwsgierig, dus, proberen maar
Dus toen g4 nog up to date was
die tijd heb ik eigenlijk niet meegemaakt
ik kon me geen mac veroorloven in de goeie tijd
maar wist ook niet beter. De laatste updates flash deed hem eigenlijk de das om.
het was nooit echt goed maar werd frustrerend slecht
eer is een tijd lang wel wat alternatieve software geweest om youtube filmpjes wel goed af te spelen.
maar deze projectjes zijn helaas allemaal ter ziele gegaan na 10.6 Het valt me gewoon op dat Apple heel snel zijn oudere besturing systeem niet meer up to date houdt
zodat ook oudere systemen er nog iets mee kunnen Daarna overgestapt op "oudere intel mac 2009 "? , en deze werkt na flink onder handen en prutsen goed genoeg
maar merkte dat ik constant bezig was windows software er op te zetten ?
onzin dus eigenlijk ? waarvoor heb je dan een mac ??? (De G5 heb ik overgeslagen) te duur voor een obsolete systeem
vermoed dat deze voor video editing nog best wel wat kan
maar durf het niet te proberen. mijn windows pc kan hetzelfde is flexibel en langdurig te upgraden
en meer voor minder geld. maar moet wel zeggen ik werk steeds meer op de mac op internetgebied omdat hij zo lekker stil is ;) maar games? nee teveel struikelblokken
met windows betere videokaart er in en hoppa hoef je niet te proberen met een g4 of g5
kost je kapitalen
Ik denk niet dat je zelf ervaring met Apple hebt. Zo ongeveer elke bewering die je doet is domweg niet waar.

Ik neem er 1 (vooruit dan)

Apple duur? Niet als je kijkt naar de Total Cost of Ownership.
Dus (aanschafprijs + benodigde software prijs + onderhoud) minus (inruilwaarde) gedeeld door het aantal jaren dat je hem gebruikt. Dat is TCO.

Ondanks de schijnbaar hogere aanschafprijs. Dat is alleen waar als je vergelijkt met yaki-taki merken. Vergelijk een MacBookPro met vergelijkbare kwaliteit (die zijn vaak duurder...) dan zijn de totale kosten per jaar beduidend lager dan een vergelijkbare (!) windows computer door de hogere inruilwaarde. Alleen heeft Apple geen goedkope-troep systeempjes. En ook scheelt dat iedereen zijn software tegenwoordig jat (download). Als je gewoon koopt en betaalt, dan zijn de belangrijke pakketten op een Apple enkele tientjes, en op Windows honderden Euro's....

En zo kun je doorgaan voor meer opmerkingen die je maakt. Je hebt duidelijk geen praktische ervaring met Apple.

Toegevoegd na 50 seconden:
antwoord is @capthavoc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een apple laptop is niet goedkoper dan andere hoge kwaliteidslaptops!
Zelf heb ik altijd al een dell gehad met allerlei bedreifslicenties op me windows en alle software gratis voor linux.
Ik betaal per 3 jaar 150 euro voor een laptop en dan heb ik weer een redelijk nieuwe.
over niet al te lange tijd heb ik een laptop van minder dan 3 jaar oud, met alles erop en eraan.
Dit is een hoge kwaliteits bedrijfslaptop en is dus in de meeste gevallen sneller dan de meeste nieuwe laptops.
Dus wil je goedkoop een nieuwere laptop, ga naar een groot bedrijf en probeer een deal te maken.
Dit is dan wel een gebruikte, maar zolang je geen laptop hebt van een service monteur, zit je goed en gaat hij meestal nog een aantal jaar mee.
Ik heb voor mijn downloas een 10 jaar oude laptop staan, en deze doet het nog steeds heel goed!
Ik heb nog oudere, maar die gebruik ik al niet meer.
Je kunt dus veel voor weinig zolang je maar de goede wegen weet!
Succes!
Ik type dit op een macbook 17 inch uit 2009 met 8Gb ram en 7200 rpm drive. Alleen heb ik 'maar' 2.8 GHz. Met 4GB was die daardoor 'maar' 2500 eurie. Upgrade naar 8GB was anderhalf jaar terug nog maar een paar tientjes. Die 3650 euro 'toen' zegt dus helemaal niets. Zowel die jou wordt aangeboden als mijn laptop hebben 'maar' twee cores, met nauwelijks snelheidsverschil en allebei geen 'turbo-boost' of meerdere threads per core zoals in de huidige intell processoren zit..

Ik ben nog steeds dik tevreden met mijn 2009 macbook. Denk er voorlopig niet aan om een andere te kopen.Het is gewoon een gegeven dat een mac minder snel veroudert als een pc. Dat ligt niet (alleen) aan de hardware, maar vooral aan de software (windows, drivers etc..). Een mac is meer 'in balans', goed ontworpen, uitgerijpt, en gemaakt met onderdelen van goede kwaliteit.

Met een mac koop je niet alleen een mooie computer maar vooral ook een besturingssysteem waar je meestal bewust voor kiest, omdat je het liever wilt gebruiken dan windows. Dat is meestal ook de reden om een mac aan te schaffen, want OS-X draait alleen op mac.

Ik vind de restwaarde van mac's altijd nogal schandalig hoog in vergelijking tot de nieuwprijs.

Mijn vrouw heeft anderhalf jaar geleden voor ±1300 euro nieuw een redelijk basic macbook-pro 13'' gekocht, en die is beduidend rapper dan die van mij (quad-core intell, onboard graphics versus Core2Duo met grafische kaart in die van mij). n.b. Ik doe heel veel photoshoppen, 3d-gamen en ontwikkelen met verschillende virtuele machines, dus 'traag' is mijn macbook uit 2009 zeker niet.

Vind het zelf een lastige vraag.... Zou ik, als mijn laptop nu de geest geeft, dezelfde voor 775,-- terug kopen?

- Ik wil persé een mac, dus een nieuwe windows laptop voor hetzelfde geld is voor mij uitgesloten.
- 17 inch 1920x1200 pixels klinkt heel mooi, ziet er ook retegaaf uit, maar is niet handig voor een laptop.
- Mijn stelregel is, als je meer dan 800 euro aan een computer uit geeft, moet je niet meer moeilijk doen over een honderdje of twee meer. Je geeft 'grof geld' uit...

Kortom, nee, ik zou het zelf niet doen. Als ik zoveel geld uit geef, dan wil ik meer geld uit(kunnen) geven voor iets wat echt beter is (en 15 inch + los extra beeldscherm).

Als ik echt even heel krap bij kas zit, zou ik op zoek gaan naar een goedkopere mac, zodat ik zoveel mogelijk geld over houd om te kunnen sparen voor een nieuwe macbook.

Toegevoegd na 12 minuten:
Zou maximaal 400 euro bieden. Niet akkoord, dan zoek hij maar een ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
Ach ik denk meer als gebruiker/consument
Dan in termen van aanschaf waarde en inruil waar je wel van uit zou gaan als je een bedrijf zou hebben of die denktrend.
ik gebruik een laptop tot ie helemaal op is en de inruilwaarde zal mij een worst wezen (pardon my frence) Maar waar ik wel tegenaan loop dan is dat apple zo snel zijn hardeware "abandonware " maakt . Dus zeg maar zij bepalen grotendeels wanneer "iets" uit de markt is
ik vind het dan ook verwonderlijk dat g4 en g5 nog 2e hands worden aangeboden voor prijzen waar je een goed werkend intel core windows kan krijgen.
ik moet het tenslotte als prutser hebben van die geweldige dealtjes op marktplaats simpelweg om dat een nieuwe kopen niet in mijn bereik ligt.

mac is een prima apparaat hoor, sterker nog ik schrijf dit vanaf een mac die 24/7 aanstaat maar erg vrij en in control of my own destiny voel ik me niet met een mac ;)
De vraagsteller vraag ook of een 2e hands mac langer meegaat
mijns inzien duidelijk niet.
waarom zou je een 2dehands mac kopen als je voor hetzelfde geld of minder een compleet nieuwe windows pc kan kopen ?
en niet eens zozeer om de hardware maar om de bedrijfstrategie van Apple.
zoals gezegd in ben liever zelf diegene die bepaald of iets de moeite nog waard is dan dat zij dat bepalen. kortom: val je al "consument" binnen bepaalde kaders Ben je kapitaal krachtig genoeg om ruimschoots een goeie mac te kopen zonder er voor te hoeven lenen of duren financiele producten aan te schaffen ? doe het, niets mis mee, en ja, daar heb je uiteindelijk dat inruil voordeel waar jij het over hebt van
en dat helpt wel bij de volgende aanschaf. Ben je het niet ? en in de toekomst ook, niet laat je niet verleiden tot een mac.
want je raakt totaal gefrustreerd
trust me i've been there
maar goed dit moet je ervaren vrees ik