Waarom vraagt Windows 8 niet of ik wil booten from dvd?

Op mijn laptop staat nu Windows 8 maar ik kan er maar niet aan wennen dus wil ik graag weer Windows 7 terug. In de bios heb ik ingesteld dat die als eerste de dvd laat. Als ik mijn laptop dan opnieuw opstart zegt die niet zoals normaal 'Press any key to boot from dvd'. Ik heb het ook geprobeerd op een andere laptop en daar doet die het wel. Is er dan een soort van beveiliging op die laptop? Het is een Acer Aspire V3-551. Ik heb ook al geprobeerd hem via USB te installeren maar ook daar vraagt die nergens om. Ik hoop dat ik hier een goede oplossing kan vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik je een usb keyboard?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry stomen vraag had ff niet over na gedacht dat laptop was xD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zou kunnen proberen is alle randapparatuur er uit te halen en dan proberen te booten. of een ander keyboard aan sluiten en het daar mee proberen. :O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Druk net na het aanzetten van je laptop op de "F10" toets. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om aan te geven van welke medium je wilt opstarten. Kies hier dan uiteraard voor je DVD-speler. Vise versa als je vanaf USB-stick wil opstarten. Wat je overigens nog kan doen is in je bios ALLE opstart mogelijkheden (incl. je hardeschijf) uit te zetten. En alleen de DVD-speler aan te laten staan. (bios opslaan doe je d.m.v. F10 toets)
Nu heeft je laptop eigenlijk geen andere keus dan vanaf DVD op te starten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Roy90, volgens mij is die F10-toets bij iedere PC anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar TS beschrijft in zijn vraag dat het een Acer laptop is. En bij de meeste Acer laptops/pc´s kan je d.m.v F10 als nog zelf aangeven waarvan je wilt opstarten.

Antwoorden (2)

Dat ligt dan niet aan Windows 8, maar aan de instellingen in de BIOS.
Waarschijnlijk heb je de instellingen in de BIOS niet goed opgeslagen, waardoor hij als eerste van de HDD opstart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vraag is even heb je een upgrade versie dvd van windows 8 ?
ik vermoed dat deze niet bootable is ?
je zult dus de recovery partitie moeten gebruiken van acer zelf
ALT F10 tijdens het opstarten ? hopelijk is deze niet gewist
ik weet niet of je serienummer nog geldig is overigens ??
ben daar zelf ook benieuwd naar als het lukt zeg het ons even

Toegevoegd na 12 minuten:
oops ik las dat je dvd wel boot op andere pc
Maar dat is dan de windows 7 dvd ? recovery set ???
je kan waarschijnlijk met een functie toets f9 f8 ?? de laptop laten kiezen.

misschien heb je in bios het wel aangeven maar niet gesaved ? (f10 save and exit ?)

Maar de recovery partitie is waarschijnlijk toch de betere optie ?
Deze installeert naast windows 7 ook eventuele programma's die je bij deze laptop kreeg opnieuw
bijv Nero of of office pakket etc
Gebruik je een andere windows 7 dvd die officieel niet bij deze pc hoorde ?
Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, als het maar dezelfde versie is.
capthavoc