Waarom heeft Windows 8 geen DVD-speler?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
geen enkel operating system heeft een DVD-speler
Amadea
11 jaar geleden
Je bedoelt misschien waarom jouw computer geen dvd-speler heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt denk ik codec om DVD's af te spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze bedoelt echt dat windows 8 geen DVD's afspeelt, althans niet op WMP.

Het beste antwoord

Omdat het Microsoft verboden is om kant en klare applicaties als onderdeel van haar besturingssystemen mee te leveren. Microsoft heeft een aantal jaren geleden rechtszaken verloren die aangespannen waren door softwarefabrikanten van onder meer mediaspelers en browsers op grond van oneerlijke concurrentie.

Door de integratie door Microsoft van Mediaplayer in het Windows besturingsysteem hoefden PC gebruikers eigenlijk deze software niet apart te kopen waardoor de softwarefabrikanten als RealPlayer en WinAmp commercieel verlies leden terwijl deze wel licentieroyalties betaalden voor DVD rechten op hun producten.

De standaard Mediaplayer van Windows is daarom niet voorzien van "codecs" die het afspelen van DVD's mogelijk maken en alleen geschikt om het eigen WMV formaat van Microsoft weer te geven.

De MediaPlayer van Windows is wel geschikt te maken voor DVD weergave.
Hiervoor moet een codecpack gedownload worden dat gratis beschikbaar is via CNET of Softpedia. Ook Microsoft zelf heeft een codecpack beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de codec betaald moet worden en Miscrosoft dat niet wil doorbereken, of eerder probeert er geld uit te slaan:

http://tweakers.net/nieuws/81757/windows-8-ondersteunt-dvd-video-alleen-na-bijbetaling.html

Gewoon even VLC downloaden en je probleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden is omdat Microsoft zich meer wil focussen op streaming services zoals Netflix, Hulu, en YouTube en omdat Windows 8 ook een OS is die meer gericht is op tablets.