Hoe kan ik mijn startmenu in Windows 7 snel bedienen met het toetsenbord?

In Windows Vista had ik een eigen startmenu gemaakt. Gewoon met de standaardfuncties die Windows biedt. Vooral met het toetsenbord was mijn startmenu supersnel te bedienen, maar ook met de muis ging het nog redelijk snel.

Als ik bijvoorbeeld Lightroom wilde starten, drukte ik op de Windowsknop, dan op de G (van Graphics), en dan op de L (van Lightroom). Zie onderstaand plaatje.

Wilde ik bijvoorbeeld de Writer van LibreOffice gebruiken, dan drukte ik de Windowsknop, de L en de W in.

Zo kon ik vrijwel elk programma in drie snelle toetsaanslagen starten. En mocht ik een combinatie zijn vergeten, dan liet het menu me snel genoeg zien welke toetsen ik nodig had.

Sinds kort heb ik Windows 7. Daar kost het starten van een programma echt veeeeel meer tijd, het is nu echt een gedoe geworden.

Bestaat er voor Windows 7 een instelling, of een apart te installeren hulpprogramma, dat mij weer in staat stelt om bijna al mijn programma's met drie snelle toetsaanslagen te starten? Dus net als vroeger in Vista, of daarvoor in XP.

(De enige optie die ik nu ken is het Classic Theme, maar dat gaat me net wat te ver.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goh, jouw manier kende ik nog niet (stom, klinkt heel logisch). Ik definieer altijd sneltoetsen voor de meestgebruikte programma's. Misschien dat dat ook een idee voor jou is. Het gaat als volgt. Ga naar het programma dat je wilt opstarten, rechtermuisknop. Kies voor eigenschappen. In het dan verschijnende schermpje zet je de muiscursor in het veldje achter sneltoets. Druk de Ctrl-toets in en kies vervolgens een letter waar je de applicatie mee wilt bedienen. Klik op toepassen en je programma wordt in het vervolg opgestart bij het indrukken van de toetscombinatie CTRL+ALT+ [gekozen letter]. Zo start ik Word op met CTRL+ALT+W. Excel heeft een X etc.

Standaard kan dat niet. Maar wel als je het programmaatje uit de link installeert. Aan dat programma kun je elke shortcut 'hangen' die je wilt.

Bronnen:
http://www.sevenforums.com/tutorials/64062...

Je kunt programma's vastpinnen op de taakbalk. De eerste 9 kun je met de Windows-toets + 1 t/m 9 gelijk opstarten. Toegevoegd na 1 minuut: Je kunt de programma's op de taakbalk gewoon slepen zodat je favorieten links staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100