Ik heb wat zitten klooien met rechten in Win7, om overbodige bestanden te kunnen verwijderen. Is er een optie om alle rechten weer te resetten?

Na het aanpassen van rechten/eigenaar (van o.a. winsxs en system32) en het verwijderen van AMD-bestanden (de PC is een Intel) in de C:\Windows\winsxs map, wat waarschijnlijk niet zomaar mocht, roept Windows nu opeens dat ie niet genuine is (wat bullshit is) en geeft slui.exe de error: Access denied.

Ook werkt alleen de administrator nog; als andere of nieuwe users inloggen, blijft het inloggen eeuwig hangen zonder foutmelding.
De eventviewer starten lukt ook niet meer: 'MMC could not create the snap-in'. Lijkt me ook een kwestie van rechten.

Natuurlijk heb ik vast iets gedaan wat niet de bedoeling was, maar is er een methode om alle rechten weer op oorspronkelijk in te stellen zonder Windows opnieuw te installeren?

Met name de map winsxs groeit gigantisch (na elke windows security update - en dat zijn er een hoop) omdat het update-systeem slechter is geworden na WinXP; en dat past niet allemaal op de 32GB harddisk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo nu en dan vraagt Windows om te valideren.
Dat blijft dan eeuwig hangen (zie 2e plaatje).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Regel 1, fock niet met Windows mappen en je registery.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit had je beter als reactie kunnen plaatsen, dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is regel 2?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Installeer nooit windows 8 tenzij je een ultrabook met multitouchpad en screen hebt.
Ga naar uitvoeren en typ in sfc/scannow
Hij zal om je windows schijf vragen en dan repareert hij je windows systeem bestanden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het eens met systeemherstel en ga terug naar een datum waarop Windows 7 nog wel normaal functioneerde.

Maar ik ben bang dat door je "geklooi" de "event log database" ook is aangetast waardoor dat niet meer mogelijk is.

Dan zit er niets anders op dan een volledige nieuwe herinstallatie op een schone (geformatteerde) C: schijf met alle bijbehorende ellende van herinstallatie daarna van de hardware drivers enz. met behulp van de driver CDROM die bij het moederbord hoort.

Tip: als je dan toch moet formatteren zorg dan dat je C: schijf waarop W7 komt te staan groter is dan 32 GB.
Dat is echt veel te klein voor 'n Windows installatie, zeker met het oog op de updates die in de loop der tijd veel ruimte vragen.

Dit kan je doen door de hele schijf opnieuw te partitioneren. Bijv. door een schijf van 250 GB op te delen in 2 MSDOS partities van 125 GB elk.
Maak dan wel eerst een back-up van je huidige bestanden naar een externe HD anders ben je zeker alles kwijt.

Partitioneren kan vanaf de W7 CDROM via het keuzemenu.
Daarna kies je voor installatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, de schijf (SSD) is fysiek niet groter dan 30 a 32GB...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mmm, Ja joh, om W7 gewoon goed te laten lopen en met het oog op z'n groeistuipen moet je toch wel tenminste met een 250 GB HD gaan werken en een C: partitie van ca 60 GB dan ook helemaal voor W7 reserveren. De rest kan je dan naar eigen inzicht gebruiken voor installaties van programma's, documenten, muziek, films enz. En grote HD's zijn helemaal niet duur meer. Voor 100 euro heb je al eentje van 500 GB.