Het besturingssysteem zelf is na installatie sowieso vrij van virussen en malware.

De kans dat je Ubuntu systeem daarna besmet wordt is zeer klein, aangezien er 1. heel weinig virussen zijn voor Linux en 2. het rechtensysteem van Ubuntu veiliger is dan dat van Windows. Je moet namelijk altijd je wachtwoord geven als je iets op het systeemgedeelte van de computer wilt veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Mooi om te weten :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat laatste is bij Windows toch ook het geval sinds UAC?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Ik gebruik al zo lang geen Windows meer dat ik me die meldingen niet meer kan herinneren. Al zie vrijwel iedereen direct op 'doorgaan' klikken bij zo'n melding zonder te lezen waarover het gaat. Bovendien is vrijwel iedere Windows gebruiker die ik ken ook standaard ingelogd als administrator. Bijkomend veiligheidsvoordeel van Ubuntu is dat er zeer regelmatig updates komen (voor o.a. je browser, flash etc.) en er geen Java geïnstalleerd is. Ik ben een fan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, je moet natuurlijk wel een gebruikersaccount maken dat geen administratoraccount is. Als je dat maar doet, is het niet meer voldoende om op 'doorgaan' te klikken. Je zult dan echt het administrator-wachtwoord moeten intypen. Dit geldt voor Ubuntu waarschijnlijk ook. Als je daar als wortel inlogt, ben je volgens mij nog onveiliger dan wanneer je dat bij Windows doet. Ik heb een tijdlang een RedHat-versie gebruikt, maar dat is al zo lang geleden dat ik niet eens meer weet welke dat was. Ik weet wel dat alles veel ingewikkelder was dan onder Windows. Het geluid heb ik nooit aan de praat gekregen. Netwerk was dan onder Linux juist weer simpeler dan onder Windows. Ik ben met Linux gestopt omdat alles zo ingewikkeld was, omdat pakketten elkaar niet verdroegen (iets met glibs of zo, het ene pakket had daar de ene versie van nodig en het andere pakket juist de andere versie), omdat OpenOffice Calc veel minder kon dan Excel terwijl ik die extra mogelijkheden van Excel wel nodig had, en omdat ik de enige was die mijn computer nog enigzins kon bedienen. Kortom, ik vond het maar onhandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Windows gebruikers worden -vooral op een nieuw systeem- om de haverklap lastiggevallen met een popup: mag dit-of-dat wijzigingen op uw systeem aanbrengen? Wetend dat je zonder 'OK' niet verder kunt wordt de argeloze gebruiker getraind om die pop-ups snel weg te OK-en. Ook als een virus vraagt of het geinstalleerd mag worden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel: moderne Linuxdistributies zijn een stuk volwassener, en Ubuntu is misschien wel het meest compleet en gebruiksvriendelijk voor (ex)windows gebruikers. paketten die elkaar bijten komen nauwelijks voor, wel ontbreken nog altijd zaken waar de ware microsoft-slaaf niet zonder kan: office (libreoffice is minstens zo goed), photoshop (the Gimp is beter) en zo nog een rijtje. Groot probleem voor hardcore gamers: bekende gametitels worden niet of nauwelijks op Linux (of Mac) uitgebracht. Groot voordeel: vrijwel alles is onder Linux gratis. En dan ook nog eens Legaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Iedere PC of laptop die ik heb getest met Ubuntu werkt meteen helemaal 'out of the box', maar als je een probleem hebt met Ubuntu dan is het over het algemeen wel moeilijker op te lossen dan bij Windows. Al kun je wel behoorlijk veel ondersteuning krijgen via internet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb nu (onder Windows) LibreOffice en Microsoft Office. Voor tekstverwerking vind ik LibreOffice beter, voornamelijk vanwege de veel betere omgang met stijldefinities. Voor rekenen kan ik nog steeds niet zonder Excel, omdat Calc sommige functionaliteit niet biedt en andere functionaliteit weliswaar biedt, maar op een onvriendelijkere manier dan Excel. Mijn eindoordeel: gemengd.   Wil ik dingen uitwisselen met anderen, of met mezelf op het werk, dan gaat dat veel eenvoudiger als ik thuis op Windows zit. Mijn eindoordeel: Windows wint.   Wil ik spullen downloaden en installeren, dan werkt dat onder Windows veel makkelijker dan onder Linux. Kijk bijvoorbeeld eens bij de volgende pakketten: LibreOffice:
http://www.libreoffice.org/download/?nodetect
Voor Windows is direct duidelijk waar je heen moet. Dat zou mijn moeder (mijn referentie voor dit soort beoordelingen) prima kunnen. Maar voor Ubuntu? Het staat er niet bij. Mijn moeder zou hier stranden. ALS ze al zou weten dat Ubuntu een vorm van Linux is, zou ze evenmin verder komen: ze heeft namelijk Ubuntu, en geen deb en ook geen rpm. Ook x86 en x86_64 zijn nietszeggend. UltraEdit:
http://www.ultraedit.com/downloads/uex.html
Dit is een voorbeeld van hoe het wel moet. Het zou nog beter kunnen door het systeem te laten detecteren of mijn moeder onder 32 of 64 bits werkt, maar verder is alles in orde. Hulde voor UltraEdit! Privoxy:
http://sourceforge.net/projects/ijbswa/files/
Een typisch voorbeeld van een programma dat is ontstaan vanuit de Linux-wereld. Zelfs een Windows-gebruiker komt hier alleen uit als hij aandacht besteedt aan de pagina, en ziet dat de link waar het om gaat BUITEN de tabel staat die de hoofdmoot van de pagina beslaat en daarmee alle aandacht trekt. Een Linux-gebruiker komt er al helemaal niet uit: zo te zien bestaat er geen Privoxy-versie voor Ubuntu. Mijn eindoordeel: Windows wint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus Ubuntu is niet virusvrij, dank u
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel, de meeste bekende software kun je tegenwoordig met één klik op de knop installeren via het Ubuntu softwarecentrum, maar als het er niet bij staat dan wordt het je als leek inderdaad wel moeilijker gemaakt met een Linux systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met Synaptic kom je als ietwat geïnteresseerde leek ook nog wel een aardig eind. Punt is dat leken bij beide platforms uiteindelijk een handige buurjongen of iemand van die strekking nodig hebben om de boel draaiende, c.q. vastgelopen weer op gang te krijgen. Mijn ervaring is dat je bij Ubuntu wel veel minder rotzooi hoeft op te ruimen dan bij willekeurige MS Windows-versies. Maar goed, ik geef eerlijk toe dat ik steeds minder ervaring heb met MS en dat ik het een prettig gevoel vind zonder MS te kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dus een +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Adriek, je opmerking dat de gimp beter zou zijn dan Photoshop maakt je hele betoog absoluut ongeloofwaardig. De gimp is een leuk speeltje, meer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@suluap: Photoshop is misschien wat uitgebreider en zit net iets overzichtelijker in elkaar maar Gimp een speeltje noemen doet de werkelijkheid ook weer geweld aan. Qua mogelijkheden en complexiteit doet het weinig onder voor Photoshop.
Elk systeem is in den beginne virusvrij. Virussen worden gemaakt door nare of hebberige jongetjes (weinig meisjes) en dan is het natuurlijk het handigst als je daar het wereldwijd meest gebruikte besturingssysteem voor neemt, omdat je dat het grootste effect oplevert. Dat systeem is, of je het leuk vindt of niet, Windows. De Mac heeft er altijd vrij weinig last van gehad en Ubuntu - ik heb het zelf, maar gebruik het nooit - is nog ‘exotischer’ dan MacOS.