Is er een nieuw computersysteem waarbij de harde schijf niet meer draait?

Iemand vertelde dat er een nieuw computersysteem is
dat veel sneller is en waarbij de harde schijf nier meer draait , weet iemand hier iets meer over?
Groetjes: Jan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is geen computersysteem, maar een onderdeel dat je in elk computersysteem kan gebruiken (ook jij kan er een in laten bouwen). De naam ervan is SSD of Solid State Drive.

De term hardeschijf is ook niet juist aangezien het geen schijf meer is (het neemt wel dezelfde functie in als een hardeschijf). Het is het beste voor te stellen als een aantal SD-kaartjes (die je in je camera gebruikt) maar dan in dezelfde grote behuizing als een laptop hardeschijf.

Door dat de prijs per GB een stuk hoger ligt dan HDD's worden SSD's meestal in combinatie met een of meerdere HDD's in een systeem gebouwd. Meestal wordt dan het OS +programma's/games op de SSD gezet en films, muziek en andere data op de HDD('s).

Toegevoegd na 25 minuten:
Boven een HDD onder een SSD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn SSD-drives. Dat is een alternatief voor de gewone harde schijf, maar dan werken ze met flash-geheugen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Typisch aan solid-state drives is dat er geen bewegende onderdelen gebruikt worden zoals ronddraaiende platters die wel in harde schijven te vinden zijn. Dankzij het ontbreken van bewegende onderdelen is de toegangstijd tot een willekeurig gegeven verwaarloosbaar klein en zullen er (weinig tot) geen mechanische fouten meer optreden. Elk gebied op een SSD is even snel. Een harddisk is op zijn laatst langzaam omdat er op de binnenste ring van de platter minder sectoren per omwenteling zitten. Bij een SSD geldt dit in zijn geheel niet.
bamibal