Kun je Windows 2000 na April 2010 nog wel veilig gebruiken, wanneer er geen security patches meer verschijnen?

In April 2010 loopt de 'Extended support phase' af voor Windows 2000. Na April 2010 komen er dus geen security updates meer. Ik zou Windows 2000 ook na April 2010 een paar jaar willen blijven gebruiken. Het is niet mijn OS voor het dagelijkse gebruik, maar ik heb het nodig voor een paar legacy applicaties.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je het alleen maar gebruikt voor een aantal legacy applications dan is er geen enkel probleem. Je hebt er pas last van als je je PC rechtstreeks op het internet aansluit, zonder een router of firewall of zo ertussen en.of als je (veel onbekende & obscure) software gaat downloaden of surfen naar wat obscure sites. Zo te zien is dit echter niet je dagelijkse PC, dus is er niks aan de hand, want dat zal je niet doen op dit systeem. Ook ik heb nog een oude laptop met Windows 2000 en die loopt nog steeds prima en ook nog nooit een virus of zoiets op gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet met de tijd mee... Helaas moet je eens upgraden en betalen betalen betalen...

Alle andere os´sen hebben ook die legacy mogelijkheden hoor... Tenzij je oude apparaten met oude drivers hebt, kun je best overstappen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen XP, vista en windows 7 zijn te Updaten de rest is dus onbetrouwbaar geworden, tis zo erg dat virusscanners er ook niet meer op werken, teminste mijn Norman niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpelweg de internetverbinding fysiek afkoppelen... Dan is er weinig aan de hand.
Heb je die apps. trouwens al op een andere PC geprobeerd te installeren middels 't vinkje compatibiliteitsmodus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 gewoon niet meer op het netwerk zetten, dan kun je zelfs win 95 gebruiken zonder aanvallen/beveiligingsproblemen van buitenaf
Als je jouw pc niet gebruikt om te ontwikkelen, dan is het nu tijd om op windows 7 over te gaan. Ik wacht nog even totdat ik voor mij laatste job geen ondersteunig meer hoef te leveren en dan ga ik over naar Apple. W2000 is inderdaad stabieler, dan alles wat daarna kwam. Bovendien veel logischer en consistenter opgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is na die datum minder veilig geworden. Maar als ik je nu zeg dat ik al 2 jaar op internet zit zonder een virusscanner en dat ik tot op heden nog geen probleem heb ondervonden, dan vraag je je af of al die beveiligingen je niet commercieel worden opgedrongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Microsoft ontwikeld door tegen betaling, alleen is dit vaak alleen weggelegd voor bedrijven gezien de kosten. Maar waarom zou je, bemachtig een OEM versie van Windows 7 kost een paar tientjes