Windows XP veilig genoeg?

Ik heb een laptop aangeschaft voor school, alleen eist de school dat er Windows XP SP3 op staat. Dit is natuurlijk te installeren met alle drivers erbij, maar is Windows XP nog wel verantwoord? Ik gebruik hem enkel voor school - maar sluit hem wel af en toe aan op het draadloze netwerk van de school...

Ik kan er natuurlijk ook Windows 7 op installeren, maar dan loop ik de kans dat de laptop geweigerd wordt door de school - wat betekend dat alle instellingen en programma's er weer af moeten vanwege de installatie van XP.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De ondersteuning voor Windows XP wordt beëindigd op 8 april 2014. Dat betekent dat er vanaf dat moment geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht. Als er dus nog een lek gevonden wordt, wordt deze niet door Microsoft gedicht.

De eis dat je XP moet gebruiken is niet echt van deze tijd. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze bezwaar hebben tegen Win7. Wel kan ik me voorstellen dat ze geen laptops met oudere Windowsversies willen.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Windows XP is veilig genoeg, mits je er een goede virusscanner en AntiMalware-programma op hebt staan. Bijv: Avast en Malwarebytes (beiden gratis).

Je zou ook nog kunnen overwegen een "dual boot" op je laptop te zetten, dus: XP en Windows 7. Dan kan je de laptop zowel voor school als privegebruik gebruiken.